Det er ofte set, at en legende tilgang i formidlingen af viden har en positiv afsmitning på modtagerens interesse og forståelse for emnet. Den læring tog grossistvirksomheden Brødrene Dahl med til VVS’17 messen, hvor de medbragte et særligt Virtual Reality spil. Her fik messens deltagere i samarbejde til opgave at forbinde varmt og koldt vand på håndvasken i et fiktivt cyperspace badeværelse på 3×3 meter.
– Det er første gang, vi har den med, og det er en sjov måde at vise VVS-faget frem på, sagde Christian Agger, E-handels- og marketingdirektør i Brødrene Dahl, da Dagens Byggeri mødte ham på messen.
VR-spillet var holdt meget virkelighedstro. I spillet kunne deltagerne tage fat i rørene, og opgaven var at få dem til at sidde rigtigt, så håndvasken fungerer ordentligt. Rørene kunne endda kastes til hinanden, hvis man følte behov for det.
Kæmpe potentiale
Udover det legende element var der også en dybere mening med spillet. Christian Agger ser muligheder i VR i branchen. Blandt andet i form af anderledes uddannelse.
– Lige nu er det bare sjov og underholdning, men i forhold til uddannelse tror jeg, der er et kæmpe potentiale i VR. Derudover ser jeg VR som en måde at få fagfolk til at forstå en opgave bedre, fordi de kan se og afprøve hele fremgangsmåden, før de går i gang. Helt konkret kan de scanne en kundes badeværelse og flytte rundt på elementerne, før arbejdet går i gang. Virtual Reality kan også gøre samarbejdet med andre faggrupper bedre, fordi alle ser det samme og kan planlægge derudfra. Den slags samarbejde vil vi gerne bidrage til, lyder det fra Christian Agger, og tilføjer at VR teknologien allerede anvendes professionelt i andre dele af Saint-Gobain koncernen, som ejer Brødrene Dahl.
VR uddanner lærlinge
En anden mulighed, som Christian Agger ser i Virtual Reality, er i uddannelsen af lærlinge.
– De unge har nemt ved at relatere til VR. Det er helt oplagt at inddrage Virtual Reality i lærlingenes træningsforløb. Lærlinge har brug for så mange hands-on-opgaver som muligt og gerne under sikre forhold. Med Virtual Reality kan vi give lærlingene opgaver, som de skal løse hands-on uden risiko for at sprænge et vandrør eller efterlade en utæt vandhane til gene for kunden, siger Christian Agger.