Svejsehjelmen til det hele

Diesellas svejsehjelm, WH8000, er på flere måder konventionel, men adskiller sig alligevel fra mængden ved at have solceller.
Skiftet fra DIN 4, hvor man tydeligt kan se emne og svejsekop til mørklægning, foregår på bare 0,1 millisekund. Det er så hurtigt, at øjet ganske enkelt ikke når at opfatte skiftet fra ingen til fuld lysbue. Foto: Jens Jessen.
Skiftet fra DIN 4, hvor man tydeligt kan se emne og svejsekop til mørklægning, foregår på bare 0,1 millisekund. Det er så hurtigt, at øjet ganske enkelt ikke når at opfatte skiftet fra ingen til fuld lysbue. Foto: Jens Jessen.

Om hjelmen

  • Automatisk svejsehjelm med variabel styrke DIN9-13. Svejsehjelmen har et synsfelt på 102 x 52 millimeter. Hjelmen er fremstillet i slagfast polyamid nylon. Udvendigt er der trinløs justering af DIN styrken, og indvendigt er der justering af sensitivitet samt indstilling af forsinkelse.

Nogen husker måske firmaet Diesella i Kolding for engang at være én af Danmarks absolut største knallertfabrikanter. Dengang hed knallerterne også Diesella, men de er for længst gledet ud. I dag handler det om værktøj og udstyr til mange forskellige brancher, og navnet er bibeholdt og er stadig Diesella.

Firmaet fører rigtig meget til adskillige brancher, og én af artiklerne er svejsehjelme, og i den forbindelse har vi prøvet deres solcelle svejsehjelm i WH8000 serien. Den fås i farverne sort, blå og rød, der alle er kombineret med en sølvfront og endelig er der én version i sølv med blå front.

Ved at kombinere batterier og solceller, som kan producere en tilstrækkelig stor spænding, har man her forlænget batteriernes levetid dramatisk. Rent konkret kan man regne med, at knapcellebatterierne CR2032, vil kunne holde til 5.000 timers svejsning fordi de har solcelle backup. Omsættes det til dage, vil det nogenlunde svare til to års konstant svejsning.

Automatisk

Hjelmen er udstyret med det såkaldte ADF system, som står for auto darkening filter. Altså automatisk mørklægningsfilter. I praksis betyder det, at filtret som udgangspunkt altid vil stå på DIN 4 indstillingen for derved at give én den bedste mulighed for at se både emne og svejsekoppen helt tydeligt, inden svejsningen påbegyndes.

Men så snart den første lysbue fra svejsningen registreres, skifter ADF filtret automatisk til den indstillede DIN værdi mellem 9 og 13. Skiftet foregår på bare 0,1 millisekund, og det er så hurtigt, at øjet ganske enkelt ikke når at opfatte skiftet fra ingen til fuld lysbue.

Et godt valg

Men en vægt på bare 490 gram er hjelmen meget let at have på. Stropperne til hovedet er fleksible, og ikke mindst er strammestroppen fremstillet på en måde, så man undgår at få håret i klemme, når der drejes på knappen. Udsynet er på 102 x 52 millimeter, og indvendigt er hjelmen matsort, så de uønskede bagfrakommende lysreflekser sorteres fra.

Alt i alt er det en god allround hjelm, som henter ekstra point på DIN justeringsknappen, som er så stor, at den er let at betjene også med svejsehandsker. Hjelmen fås dog ikke med glas til synskorrektion, men til gengæld er der fin plads til brillerne inde i hjelmen. Kan anbefales.

Svejsehjelmen fra Diesella kan alt det, man kan forlange af en moderne svejsehjelm. Foto: Jens Jessen.
Svejsehjelmen fra Diesella kan alt det, man kan forlange af en moderne svejsehjelm. Foto: Jens Jessen.
Hjelmen har et ADF system, som står for auto darkening filter, som er et automatisk mørklægningsfilter. Foto: Jens Jessen.
Hjelmen har et ADF system, som står for auto darkening filter, som er et automatisk mørklægningsfilter. Foto: Jens Jessen.
Med knappen på ydersiden af hjelmens venstre side kan DIN dæmpningen justeres trinlæst mellem 9 og 13. Foto: Jens Jessen.
Med knappen på ydersiden af hjelmens venstre side kan DIN dæmpningen justeres trinlæst mellem 9 og 13. Foto: Jens Jessen.
derst til venstre er det følsomhedsknappen, og knappen ved siden af er til at justere forsinkelsen med. De to knapcelle batterier befinder sig under de dæksler. Foto: Jens Jessen.
derst til venstre er det følsomhedsknappen, og knappen ved siden af er til at justere forsinkelsen med. De to knapcelle batterier befinder sig under de dæksler. Foto: Jens Jessen.

Relateret indhold