Stærkt år for Carl Ras i et marked med fremgang

Både omsætningen og årsresultatet voksede kraftigt sidste år.
Gorm Rasmussen, adm. direktør og barnebarn af stifteren, glæder sig over 2016-regnskabet for Carl Ras. Pressefoto.
Gorm Rasmussen, adm. direktør og barnebarn af stifteren, glæder sig over 2016-regnskabet for Carl Ras. Pressefoto.

Carl Ras A/S, der leverer værktøj og beslag til professionelle, er også leveringsdygtig i gode regnskaber. I 2016 voksede omsætningen med 68 mio. kr. og nåede således 726 mio. kr.

– 2016 var på alle måder et godt år for Carl Ras. Resultatet fulgte med, faktisk steg det hele 30 oricent til 34 mio. kr., siger Gorm Rasmussen, adm. direktør og barnebarn af stifteren.

Fremgang på alle fronter

Fremgangen er resultatet af en målrettet strategisk indsats. Den er indhentet på alle virksomhedens salgskanaler, on- og offline, men også i industridelen Carl Ras Engros Beslag, der sælger beslag til dør- og vinduesindustrien. Samtidig har man haft stort fokus på omkostningerne, fx til logistik og lagerkurans, hvor effekten af indsatsen skinner igennem.

Ét sted er omkostningerne dog steget, hvilket man faktisk er tilfredse med: lønomkostninger.

– Vi var bemandingsmæssigt pressede, da vi gik ind i 2016, så vi har ansat en del som en investering i vores udvikling – det er det, der skal til for at løfte os op på et højere niveau, fortæller Gorm Rasmussen.

Danmarks 7. bedste arbejdsplads

Men Gorm Rasmussen er ikke kun glad for sidste års økonomiske resultat, også placeringen som Danmarks 7. bedste i konkurrencen om at være Danmarks Bedste Arbejdsplads 2016 (blandt mellemstore virksomheder) er vigtig for Carl Ras og ham.

– Vi vil være en god arbejdsplads for medarbejderne, og så tror vi også på, at glade medarbejdere giver glade kunder – i 2016 har vi bl.a. oplevet, hvordan samlingen af hele administrationen i vores nybyggede administrationsbygning har givet et kæmpe løft til samarbejdsevnen og dermed øget effektivitet til glæde for vores kunder.

Digitalt kundefokus

I 2017 vil der blive udrullet en ny strategi for, hvordan nye digitale muligheder og løsninger skal være med til at løfte kundeoplevelsen og branchen.

Samtidig er der fokus på butiksnettet med åbning af en ny butik i et område, hvor Carl Ras ikke er placeret i dag og “makeovers” af de eksisterende butikker, hvor der, efter kundernes ønske, indføres selvbetjening og øget rådgivning for at højne kundeoplevelsen.

Relateret indhold