Skills’ fokus på faglighed smitter af på skolerne

Selv om det kun er fåtallet af eleverne på erhvervsuddannelserne, der får lov til at gå til DM i Skills, så smitter deres fordybelse af på deres skolekammerater.
Peter "Verdensklasse" Hansen har mange kasketter på. Han er både træner og overdommer til DM i Skills. Foto: Betina Garcia.
Peter "Verdensklasse" Hansen har mange kasketter på. Han er både træner og overdommer til DM i Skills. Foto: Betina Garcia.

De største talenter indenfor erhvervsuddannelserne kæmper lige nu om titlen som danmarksmester i deres fag. Det hele er sat op som et sportsstævne, hvor trænerne følger deltagernes indsatser, imens publikum kigger til.

En af de trænere er Peter Hansen fra Roskilde Tekniske Skole. Han træner bygningssnedkerne, og har både været med som træner ved EuroSkills og WorldSkills, da Roskilde Tekniske Skole sendte en ung mand til verdensmesterskaberne i Abu Dhabi. Ifølge ham er DM i Skills ikke bare godt for deltagerne, men for erhvervsuddannelserne generelt.

– Vi ser, at dem, der starter på vores grundforløb bliver motiveret meget hurtigere. For bare fem år siden kunne vi dårligt holde på eleverne, og de kom ikke ned fra pause. Da vi havde de sidste aftentræninger i de sidste to uger før DM, trænede dem fra grundforløbet med op til deres første eksamen. Det har jeg ikke set før, og noget af den udvikling kommer fra Skills, siger Peter Hansen.

Politisk fokus og personlige historier

Der er flere ting, der spiller ind på den stigende interesse for snedkerfaget, som Peter Hansen oplever.

– Det har hjulpet, at der er kommet politisk fokus på fagene, og at der bliver sat spot på, at det er i orden at gøre sig dygtig. Så hjælper det selvfølgelig også, at deltagerne kommer tilbage på skolerne og fortæller om deres oplevelser. De bliver ambassadører for skolen og rollemodeller for de nye, og så identificerer de sig meget mere med faget. De kunne for eksempel ikke finde på at dukke op til et åbent hus-arrangement på skolen uden at have det helt rigtige arbejdstøj på, siger Peter Hansen.

Udviklingen med de mere motiverede elever har også gjort noget for fagligheden, der overordnet set har fået et løft i branchen. Når man presser opgaver på tidtagning og perfektion, må man ofte afprøve flere løsninger til et enkelt problem, og det har gjort, at også undervisere har lært nye måder at anskue opgaver og løsninger på.

– Når vi træner, prøver vi både tidstagning og perfektion af i alle aspekter af en opgave som den, de bliver stillet i dag. Da jeg for fem år siden var med til skills for første gang, var der problemer som jeg og mestrene ikke anede, hvordan man skulle løse på den tid, der var givet til opgaverne. I dag er det faglige niveau blevet løftet, siger Peter Hansen.

Mestrene engagerer sig mere

Også blandt mestrene ser Peter Hansen, at DM i Skills er begyndt at fylde mere. Da en af hans elever var nervøs forud for en konkurrence, gav mester ham fri efter en halv dag og tog ham med ud og spise burgere.

– Det så vi heller ikke for fem år siden, at mestrene gik så meget op i, hvordan det går de unge til konkurrencen. De er også begyndt at komme mere på skolerne, også midt i forløbene, og det er jo også med til at få eleverne til at føle sig som noget særligt, ligesom det igen er noget, de unge taler om og deler med hinanden, så der kommer et mere positivt syn på uddannelserne, siger Peter Hansen.

Det positive syn har i øvrigt også haft den heldige effekt, at flere kvinder har søgt til faget. Kvinderne har dog ikke været repræsenterede ved DM i Skills i år, men det skyldes, at der ikke har været interesse blandt de kvindelige elever.

Relateret indhold