I Skejby ved Aarhus finder man en af Danmarks absolut største byggepladser. Det drejer sig naturligvis om opførelsen af supersygehuset Det Nye Universitetshospital (DNU), hvor omkring 800 håndværkere arbejder i døgndrift på den i alt 9000 kvadratmeter store byggeplads.
Det betyder samtidigt, at det er en byggeplads, hvor der hele tiden er behov for endten nogle nye handsker, et par sikkerhedssko – eller noget helt tredje. Det har fået Stark til at tænke kreativt. De har nemlig åbnet en såkaldt pop-up butik på byggepladsen, så der er nem – og ikke mindst hurtig – adgang til de mest anvendte byggematerialer.
– Vi bruger butikken, når vi akut står og mangler småting som for eksempel en hammer, nye sikkerhedssko eller gummistøvler, fordi en af mændene pludselig har revet en sål i stykker. Her er det nemt og hurtigt lige at smutte ned i butikken, så vi slipper for at tage ind til byen eller vente på den næste leverance fra trælasten i Skejby, siger byggeleder Henrik Holm fra entreprenøren MT Højgaard i en pressemeddelelse.
Følger behov
Starks pop-up butik, der omfatter 160 kvadratmeter lige ved indgangen til byggepladsen, fører ca. 1500 forskellige byggematerialer. Sortimentet er sammensat, så det nøje afspejler håndværkernes aktuelle behov på byggepladsen. Det betyder for eksempel, at butikken i forbindelse med vinterbyggeriet har et bredt udvalg af komfortabel arbejdsbeklædning og vinterfodtøj, der kan klæde håndværkerne godt på til at stå imod kulden.
– Som supplement til Starks byggecentre og trælaster er det vores rolle at sikre byggepladsens folk hurtig direkte adgang til de mange småting, som kan give forsinkelser i løbet af arbejdsdagen, hvis de pludselig mangler eller går i stykker. Vores vigtigste opgave er at være på forkant med, hvad der sker herude, og hvor behovene ligger, så vi løbende kan tilpasse sortimentet efter, hvad der bidrager mest muligt til at optimere håndværkernes arbejde, forklarer butiksleder Thomas Houmark.
Også til Femern
I takt med at kendskabet til Starks pop-up butik er steget blandt projektets håndværkere, har butikken udviklet sig til et logistisk knudepunkt for koordinering af materialeleverancer fra Stark Skejby, der kører ud til byggepladsen tre gange dagligt. Beliggenheden på selve byggepladsen giver nemlig butikkens medarbejdere et indgående kendskab til området og håndværkernes arbejdsprocesser, der letter kommunikationen.
– For os er det alfa og omega hele tiden at være på forkant med udviklingen i byggeriet, og håndværkeren oplever et voksende behov for endnu mere effektive byggeprocesser og minimering af spildtid. Derfor har vi planer om at opføre endnu flere pop-up butikker, blandt andet i forbindelse med opførelsen af Femern-forbindelsen, som bliver Nordens største bygge- og anlægsprojekt, lyder det fra administrerende direktør i Stark, Søren P. Olesen.