Orbit til kamp mod tidsrøveri

Referencer og CV'er er helt centrale, når branchen byder ind på opgaver. Men mange virksomheder i branchen mangler overblik over alle udførte projekter, og medarbejdernes CV'er er sjældent er opdateret med de nyeste kompetencer.
Orbit går i krig mod en af de store tidsrøvere i rådgivnings- og byggebranchen: manglende overblik over referencer, CV'er og kompetencer. Foto: Colourbox.
Orbit går i krig mod en af de store tidsrøvere i rådgivnings- og byggebranchen: manglende overblik over referencer, CV'er og kompetencer. Foto: Colourbox.

Det handler om at kunne finde de rigtige sager og de rigtige kompetencer til brug i et udbud. Jo mere velkvalificerede medarbejdere og jo mere relevante referencer man kan præsentere, jo større er chancen for at hente ordren hjem. Fungerer den del af organisationen ikke optimalt, kan det betyde forskellen på at vinde og tabe projekter til mange millioner kroner.

For at komme dette problem til livs har det aarhusianske softwarehus Secoya udviklet Orbit, en videndelingsplatform, der bl.a. indeholder et reference- og CV-styringssystem skræddersyet til bygge- og ingeniørbranchen. Orbit bruges af nogle af en stribe aktører i branchen, blandt andet MOE Rådgivende Ingeniører, Orbicon, Balslev, MJ Eriksson og Arkitema.

Større styrke

– Vi valgte Orbit, fordi vi havde brug for ét samlet system med let søgbarhed i vores referencer, kompetencer og CV. Med Orbit får vores tilbudsafdeling adgang til de bedste referencer, huset kan tilbyde. Det giver os en større styrke i konkurrencen. Førhen havde vi en tendens til kun at bruge en mindre del af vores bagkatalog, fordi vi ikke havde overblik over hele porteføljen af de referencer, kompetencer og CV huset rummer. Det overblik har vi mulighed for at få nu, fortæller Morten Andersson, udviklingschef i MOE Rådgivende Ingeniører.

Nedringer tidsforbrug

Ifølge René Dalsgaard Larsen, direktør i Secoya, er Orbit-teknologiens styrke, at systemet integrerer med virksomhedens øvrige systemer, blandt andet sagsstyring og timeregistrering. Når det gælder referencer kan Orbit derfor automatisk generere stamdata på alle nye projekter. Desuden nedbringer Orbit den tid, den enkelte medarbejder skal bruge på manuelt vedligehold af sit CV. I Orbit tilknytter man medarbejdere direkte til enkelte projekter. Derfra overføres projektoplysninger automatisk fra referencerne til medarbejdernes CV.

Dermed sikres både, at alle informationer er opdaterede, og at man kan søge på kryds og tværs i systemet på en lang række parametre. Hvis man f.eks., i forbindelse med udarbejdelsen af et tilbud inden for energirenovering, gerne vil vedlægge en liste over virksomhedens referencer inden for energirenovering i en bestemt beløbsramme, så søger man på disse to parametre. Derefter genererer systemet selv den relevante liste med projekter. Derudover kan man finde de medarbejdere, der har arbejdet på projekterne og som har særlige kompetencer på området.

Relateret indhold