I 2016 brugte de danske kommuner omtrent 19 milliarder kroner på bygge- og anlægsopgaver. Men de penge kunne måske have været brugt bedre, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en ny rapport, hvor de har kigget på, hvor kommunerne køber håndværksydelser.
– Undersøgelsen viser, at kommunerne i vid udstrækning favoriserer lokale virksomheder, når de køber håndværksydelser,
som ikke er omfattet af udbudspligt. Det sker bl.a. ved at kommunerne ofte kun indbyder lokale håndværkere til at byde på opgaverne, samt at flere kommuner foretrækker at udbyde opgaver i fagentrepriser for at tilgodese mindre lokale virksomheder, skriver styrelsen i rapporten.
Selv om det kan lyde sympatisk at støtte de lokale virksomheder, så kan det være problematisk. Det siger professor ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh.
– Det begynder at blive problematisk, hvis kommunerne opbygger en praksis, hvor man får sine ydelser fra en enkelt håndværker. Så skal man være varsom. Man hører om mange situationer, hvor kommuner skifter leverandør og finder ud af, at de kunne have fået det væsentligt billigere, siger Per Nikolaj Bukh.
Han fortæller også, at kommunerne grundlæggende har to hensyn i den slags sager. For det første skal de gerne købe billigt ind og være “passende sparsommelige,” altså at købe billigt ind uden at lade det ødelægge kvaliteten.
For det andet vil de i praksis gerne benytte virksomheder indenfor kommunegrænsen, fordi det støtter det lokale erhvervsliv, og på den måde holder pengene i kommunen.
Det rigtige antal
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kommer i deres artikel med anbefalinger til, hvordan problemerne kan undgås. Blandt andet foreslår de, at kommunerne inviterer virksomheder fra andre kommuner til at byde på bygge- og anlægsopgaver.
Det er dog ikke sikkert, at det ville hjælpe. I stedet handler det om at få tilbud fra et passende antal håndværkere.
– Hvis du spørger et passende antal håndværkere, så er der jo ikke noget problem, heller ikke selv om de alle ligger indenfor kommunegrænsen. Men hvis du kun spørger en eller på den anden side spørger for mange, så kan det medføre højere priser, siger Per Nikolaj Bukh.
For mange udbydere kan nemlig også være et problem. Det koster penge at afgive et tilbud, og hvis chancerne for at vinde et udbud er små, stiger tilbudspriserne nemlig også.