Når årets bedste håndværkere tirsdag den 8. april kåres ved et arrangement i Cirkusbygningen i København, handler det blandt andet om at sætte kvalitetsbevidstheden på dagsordnen.
Det er anmelderhjemmesiden www.anmeld-haandvaerker.dk, som står bag kåringerne, og det er også anmeldelser fra dette site, som danner grundlag for nomineringerne af de i alt 64 håndværksvirksomheder i de 13 kategorier.
Service og kvalitet
-Kåringen af årets håndværkere handler om at sætte fokus på betydningen af det gode håndværk. Det gælder selvfølgelig i første omgang fagligheden, men også parametre som service og kundepleje spiller en stor rolle i dag, hvilket man tydeligt kan se på de anmeldelser, som brugerne lægger ind. Faktisk viser en dugfrisk undersøgelse fra Håndværksrådet, at mund-til-øre-metoden står for ca. 95 pct. af kundetilgangen hos både håndværksfirmaer og andre små og mellemstore virksomheder. Det betaler sig med andre ord at opbygge et godt ry blandt kunderne, både i forhold til faglig kompetence og god service, siger Mads Teissøe fra www.anmeld-haandvaerker.dk.
Mere uddannelse
Producenten ARDEX, der fremstiller klæber-, fuge- og spartelmasser, er sponsor for kåringens murerkategori, hvor fem firmaer er nominerede. Her mener man, at øget brug af videre- og efteruddannelse samt specialisering og certificeringer er vejen frem.
– Vores håb er, at kåringerne og den opmærksomhed, som de får, vil bidrage til at styrke bevidstheden om den håndværksmæssige kvalitet. Derudover ser vi en øget brug af efter- og videreuddannelse samt større faglig specialisering og certificeringsordninger som nogle af de værktøjer, der fremover skal være med til at løfte kvalitetsbevidstheden endnu mere, både i branchen og blandt forbrugerne, siger adm. direktør Michael Nielsen, Ardex.