Det er kommet som en ubehagelig overraskelse for landets erhvervsskoler med blandt andet byggeuddannelserne, at så mange elever, som det er tilfældet, skal op til en ekstra optagelsesprøve, fordi de ikke har klaret optagelseskravet med mindst karakteren 2 ved afgangsprøven i folkeskolen.
– Vi er glade for karakterkravet, som er med til at skærpe eleverne fra folkeskolen, og det er en nødvendighed, at man kan leve op til helt basale krav. Derfor havde vi en forventning om, at når folkeskolen og eleverne opdagede, at der er kommet nye krav for optagelse til erhvervsskoleuddannelserne, ville man sikre, at langt flere elever kunne leve op til kravene. Man burde have sat massivt ind i den sidste af deres skoletid. Der må vi nu erkende, at det tilsyneladende ikke er sket, siger direktør Lars Kunov fra Danske Erhvervsskoler til Dagens Byggeri.
Vi har brug for, at flere unge kommer igennem erhvervsuddannelserne. Både de dygtige og mindre dygtige.
Direktør Lars Kunov{break}Danske Erhvervsskoler
Basal matematik
Han understreger, at karakteren 2 i eksempelvis matematik ikke er raketvidenskab:
– Det er helt basal matematik, som alle elever, der forlader folkeskolen, bør kunne leve op til. Noget tyder derfor på, at der er elever, som er stemplet fuldstændig ud af undervisningen. Selvfølgelig er der elever med regulære indlæringsvanskeligheder, men det er ikke dem, vi taler om. Der er en gruppe elever, der tilsyneladende i 6.-, 7.- eller 8. klasse vælger at sætte sig ned bag i klassen og drikke jogurt og spille computerspil. Dem er det ikke lykkedes at få fat i, til trods for at man nu kan se, at de efterlades på perronen og får meget vanskelige vilkår. Det er totalt svigt fra folkeskolens side, at man ikke har set i øjnene, at det ikke er okay at gør som hidtil, hvor man bare sender dem med bussen til de tekniske skoler. Der går ingen bus til teknisk skole længere, fortsætter Lars Kunov.
Brug for de unge
Han er meget spændt på at se resultaterne af de prøver, der skal vise, om flere elever kan komme ind på erhvervsskoleuddannelserne, fordi de måske i første omgang ikke er gået til afgangsprøve i folkeskolen eller ikke har taget det alvorligt:
– Vi har brug for, at flere unge kommer igennem erhvervsuddannelserne. Både de dygtige og mindre dygtige. De skal følge bedre med i folkeskolen, men det er også folkeskolens ansvar, at de motiveres til at gøre det. Det er tydeligt, at noget er gået galt. Det er for mig ret tydeligt, at der sker en selektion relativt tidligt af dem, der skal videre ad gymnasievejen, og hvor forældrene bakker op, og så resten, hvor man mener, at man altid kan komme på erhvervsskole. Det er sådan en skraldespand, hvor man kan putte resten ned i. Men det er ingen skraldespand, og det har også vist sig, at dem, vi fik, som ikke kunne de mest basale ting, faldt fra igen og igen på erhvervsuddannelserne, slutter direktøren for Danske Erhvervsskoler.