Kampagne skal sikre vvs-fremtiden

Blik- og Rørarbejderforbundet og Tekniq Installatørernes Organisation går i offensiven for at øge søgningen til vvs-energiuddannelsen.
Både film og Facebook tages i brug for at få flere til at vælge vvs-energiuddannelsen.
Både film og Facebook tages i brug for at få flere til at vælge vvs-energiuddannelsen.

Vvs’ere sikrer vand i hanen og varme i radiatoren. Men branchen har også meget andet at byde på – lige fra intelligent styring af vores hjem til avancerede energiløsninger. Der er med andre ord tale om en branche i konstant udvikling, som har brug for en stadig strøm af dygtige nye faglærte.

Derfor intensiverer Blik- og Rørarbejderforbundet og Tekniq Installatørernes Organisation og nu deres fælles kampagne, som skal trække flere unge til vvs-energiuddannelsen. Det oplyser de to organisationer i en pressemeddelelse.

Kampagnen vil i denne omgang bestå af både Facebook-annoncer, konkurrencer og en relancering af filmen “Join fremtidens klimahelte”. Filmen vil blandt andet blive vist på skærme i fitnesscentre i Viborg og Nykøbing Falster, hvor de lokale erhvervsskoler har tilføjet netop vvs-energiuddannelsen til deres udvalg af erhvervsuddannelser.

Kan løfte branchen

– Det er vigtigt for os at nå ud til de potentielle unge vvs-energilærlinge, der hvor de befinder sig, og at vise både dem, deres forældre og landets studievejledere, at vvs-branchen er meget andet og mere end toiletter og vandhaner, siger Max Meyer, forbundsformand i Blik- og Rørarbejderforbundet.

Sammen med Tekniq har de været med til at forny vvs-energiuddannelsen.

– Installationsbranchen har brug for den højt kvalificerede arbejdskraft, der uddannes på erhvervsskolerne. Det gælder ikke mindst vvs-energiuddannelsen, som gør de unge klar til et arbejde, hvor de på mange måder kommer til at præge alt fra vores boliger til den grønne omstilling. De nyuddannede kan byde ind med den nyeste viden og en frisk indgang til faget, som kan være med til at løfte hele branchen, siger administrerende direktør i Tekniq, Niels Jørgen Hansen.

Kampagnen kører i denne omgang fra mandag den 23. januar og frem til 1. marts.

Relateret indhold