Installationsbranchen vil øge kendskabet med ny kampagne

Gennem årets første halvdel har el- og vvs-installatører haft en stabil stigning i omsætningen. Men kendskabet til branchen skal være større, og derfor søsætter Tekniq i dag en landsdækkende brandingkampagne.
Installationsbranchen beskæftiger sig med kloge tekniske løsninger, der giver værdi for samfundet, og som forbinder Danmark med fremtiden, siger Niels Jørgen Hansen.
Installationsbranchen beskæftiger sig med kloge tekniske løsninger, der giver værdi for samfundet, og som forbinder Danmark med fremtiden, siger Niels Jørgen Hansen.

Installationsbranchens aktivitet udvikler sig positivt. Branchens omsætning steg i første halvår 2017 med 3,1 procent i forhold til samme periode sidste år. Det er samme vækstrate som i 2016 og fjerde år i træk med vækst i branchen.

– Det er positivt, at branchen på denne måde fastholder den positive udvikling, og at det sker i et tempo, hvor virksomhederne er rustet til at løfte opgaverne, siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i Tekniq Installationsbranchen.

Aktiviteten i installationsbranchen løftes primært af et styrket opsving i dansk økonomi generelt, tiltagende byggeri – især af boliger og sygehuse – og mere renovering.

Installationsbranchens omsætning er dog stadig 10 procent lavere end i 2008. Desuden er der flere udenlandske virksomheder på markedet, og mange af de nuværende store byggerier forventes at blive færdige i løbet af de næste par år.

– Det betyder, at vi fastholder forventningerne til en moderat og håndterbar vækst på 3,5 procent i 2017 og tre procent i 2018. Det er blevet sværere at skaffe arbejdskraft, men installationsvirksomhederne har lært af tiden op til den økonomiske krise og er derfor bedre i stand til at håndtere den øgede aktivitet – blandt andet ved hjælp af flere lærlinge, udenlandsk arbejdskraft, evnen til at trække folk tilbage til branchen og øget produktivitet, siger Niels Jørgen Hansen.

Mere end rør og stikkontakter

Installationsbranchen omsatte for 23 milliarder kroner i første halvdel af 2017, og de tekniske løsninger spiller en afgørende rolle, ikke kun i byggeriet men i hele samfundet. Det er imidlertid de færreste danskere, der ved, hvad el- og vvs-virksomhederne beskæftiger sig med.

Derfor lancerer Tekniq i dag en større brandingkampagne, der skal vise, at branchen er mere end rør og stikkontakter.

– Installationsbranchen beskæftiger sig også med grøn energi, velfærdsteknologi, intelligente installationer, komfort og indeklima, sikring, automatisering og meget andet. Det er kloge tekniske løsninger, der giver værdi for samfundet, og som forbinder Danmark med fremtiden, siger Niels Jørgen Hansen.

… vi fastholder forventningerne til en moderat og håndterbar vækst på 3,5 procent i 2017 og tre procent i 2018.

Relateret indhold