De danske håndværksvirksomheder er en attraktiv målgruppe for producenter af værktøj, arbejdstøj, byggematerialer mm. Men det tyder på, at håndværkerne i høj grad holder sig til de mærker, de kender i forvejen. En ny rundspørge foretaget af analysevirksomheden 4B Research viser således, at 53 procent af de adspurgte køber det produkt eller det mærke, som de kender i forvejen, og blandt fire angivne parametre er dette det vigtigst for dem i købsprocessen.
Til sammenligning svarer 23 procent, at det er vigtigst, at mærket har et godt ry generelt, 14 procent vægter anbefalinger fra arbejdskolleger højest, mens 10 procent siger, at en anbefaling fra butikspersonalet er det mest afgørende.
– Tallene bekræfter, at byggebranchen er en konservativ branche, og at det kan være vanskeligt at komme til med et nyt produkt. Den danske håndværker lytter til de gode råd i butikken, men han sætter større lid til kollegernes troværdighed og egne erfaringer. Hvis jeg var producent af værktøj eller byggematerialer, ville jeg tage den viden med i mine overvejelser, når jeg skulle markedsføre mine produkter i Danmark, siger direktør hos 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd, Dennis Blome.
Holdbarheden topper
Det er ikke kun kendskab, der har betydning for købsadfærden hos landets håndværkere. Holdbarheden er også en væsentlig faktor for købsbeslutningen, hvad enten der er tale om arbejdstøj, værktøj eller andet:
På tværs af seks produktgrupper svarer 71 procent af de adspurgte, at holdbarheden er det mest afgørende, når de skal købe nyt. Til sammenligning prioriterer 19 procent, at det er let at anvende produkterne, ni procent svarer, at leveringstiden er afgørende, og to procent går mest op i, at der er mulighed for reparation. Dermed er holdbarhed det altoverskyggende købskriterium, når det kommer til egenskaber ved produktet.
4B Research har spurgt 500 ansvarlige for indkøb af værktøj, byggematerialer, arbejdstøj o.lign. i tilfældigt udvalgte danske håndværkervirksomheder inden for tømrer-, murer-, el- og vvs-faget om bl.a. deres valgkriterier og købsadfærd. Det er tredje gang, indekset bliver gennemført.