Princippet om “den, der lever skjult, lever godt” er ikke et, der kan tilskrives virksomheden Dolle A/S. Hovedkontoret er ganske vidst placeret afsides i byen Frøstrup mellem Hanstholm og Fjerritslev, og har dermed ikke umiddelbart en beliggenhed, der kan betegnes som erhvervstung. Men placeringen til trods er Dolle A/S blandt verdens førende inden for udvikling, produktion og salg af lofttrapper, og de er ydermere en betydelig aktør på verdensplan i forhold til udvikling, produktion og salg af trapper og gelændersystemer.
Dolle A/S er grundlagt i Frøstrup i 1982, og det lokale tilhørsforhold består, selv efter der kom tysk ejerskab på virksomheden. Der produceres 300.000 trapper årligt, og i årene 2012-2014 har Dolle A/S investeret mere end 45 millioner kroner i etableringen af, hvad de selv betegner som “verdens mest moderne produktion”. I alt dækker Dolle A/S cirka 17.000 kvadratmeter i Frøstrup, hvor omkring 100 medarbejdere har deres daglige gang. På verdensplan har Dolle cirka 400 medarbejdere.
Ifølge marketingchef Helle Weesgaard skal investeringen ses som et udtryk for virksomhedens fortsat store ambitioner trods sit eksisterende solide aftryk på branchen.
– Vores salgsselskab Dolle Nordic sælger til byggemarkeder som Stark, Silvan, Bauhaus og XL, som forhandler vores produkter i Danmark. Det har tidligere ikke været vores funktion at have kontakt direkte til arkitekter og bygningskonstruktører, men det vil vi gerne ændre, og derfor vil man fremover se os gå et led længere ud, forklarer hun.
Eksport dominerer
Det skal ses som et ønske om at kunne påvirke beslutningstagerne tidligere i byggeprocessen.
– Vi vil påvirke dem tidligere, end vi gør nu, så de kan vælge det rigtige produkt fra starten af på deres projekter, siger Helle Weesgaard.
Virksomhedens markedsandel i Danmark målt alene på loftstrapper har de selv opgjort til omkring 60 procent, men den må gerne blive endnu højere, mener hun:
– Vi vil gerne op på 80 procent. På markedet for gelændere er vi ikke så store i Danmark endnu, men fra lande som Frankrig og Tyskland er efterspørgslen stor.
Ser man på virksomhedens totalomsætning kommer 94 procent fra eksportmarkeder. Der er etableret salgsselskaber i USA, Sverige og Polen, og råvarerne kommer ligeledes fra udlandet. Træet er ukrainsk, og stålet er kinesisk.
Det danske marked spiller derfor i det store perspektiv en meget lille rolle, men de seks procent anses som en positiv udfordring.
– Der er potentiale til mere herhjemme. Alle kender Dolle navnet. “Det er jer med trapperne”, siger Helle Weesgaard.
Ambitiøs vækstplan
I fremtiden skal det dog være for meget mere end kun trapperne, at Dolle A/S vil slå sit navn fast overfor arkitekter og beslutningstagerne i byggefirmaerne.
– Lofttrapper er med 45 procent af omsætningen vores største område lige nu. Men vores gelændersystemer er i voldsom vækst, og almindelige trapper er også et stort aktiv. De markedsføres nu under Dolle navnet, udtaler hun.
Dolle A/S overtog først på året konkurrenten Abio A/S. Det skete som et led i virksomhedens ambitiøse vækstplan, hvor organisk vækst ikke er tilstrækkelig. Samtidig har Dolle A/S lanceret en strategi, hvor boliger tænkes i kubikmeter frem for kvadratmeter. Under navnet “Space Creator” sætter de fokus på udnyttelse af rum på en mere optimal måde – både inden døre og udenfor.
Her spiller den direkte kontakt med arkitektbranchen en stor rolle, men Dolle A/S er naturligvis ikke den eneste virksomhed, som gerne vil påvirke den vej.
– Der skal være noget ekstra ved vores produkter, som gør dem tiltalende for beslutningstagerne. Eksempelvis den bedre isolering. Vores produkter testes i Danmark af Teknologisk Institut og på et testcenter i Rosenheim i Tyskland. Vi har lagt alle testresultater og informationer om produkterne frem på vores hjemmeside, som nu også henvender sig direkte til arkitekterne. Vi er i gang med år nul i forhold til at komme i dialog med arkitekterne, og vi har store forventninger til samarbejdet, siger Helle Weesgaard.