Forbrugerne har stigende fokus på tryghed, når de entrerer med en håndværker. Det mærker man hos Dansk Håndværk, hvor direktør Morten Frihagen dog samtidig understreger, at tryghed hos forbrugerne ikke kun handler om garantiordninger:
– Vi oplever dagligt forbrugere, der ringer for at tjekke, at de oplysninger, de har fået fra en håndværker om, at virksomheden er tilsluttet vores garantiordning, er korrekte:
Vi oplever dagligt forbrugere, der ringer for at tjekke, at de oplysninger, de har fået fra en håndværker om, at virksomheden er tilsluttet vores garantiordning, er korrekte.
Morten Frihagen, direktør i Dans Håndværk
– Selvfølgelig er det altid godt, at en håndværker er tilsluttet en garantiordning, i tilfælde af at noget går galt. Men tryghed i byggeriet handler også om andre ting, som håndværkeren bør være opmærksom på. Det handler om at skabe de rigtige rammer i form af et klart og entydigt aftalegrundlag med forbrugeren. Der skal foregå en forventningsafstemning. Så det står klart, hvad der skal ske, siger Morten Frihagen til Dagens Byggeri.
Dialog
Han peger desuden på, at håndværkeren fra start sikrer vedligeholdelsesplaner, og at der foregår en dialog med kunden:
– Kunden skal vide, hvad der skal ske, og hvorfor det skal ske. Kunden er ikke eksperten. Samtidig er det vigtigt at leve op til, hvad nogle kalder “de gamle dyder”. Det handler om at overholde en aftale og leve op til de ting, man har lovet, siger Morten Frihagen videre.
Han noterer, at det stigende behov for tryghed hos forbrugerne hænger sammen med de sager, der har været beskrevet i tv-programmer, hvor forbrugere er kommet voldsomt i klemme, dels fordi byggerier er blevet væsentlig dyrere end aftalt, og dels fordi der har været leveret klamphuggeri:
Valgt forkert
– Nogle har valgt de forkerte håndværkere. Derfor er der stigende fokus på garantiordninger. Forbrugerne er blevet bedre til at undersøge tingene, inden de går i gang med at få løst opgaverne. Desværre er det ikke altid en reel garanti, at der på hjemmesiden er et garantilogo. Der oplever vi, at nogle anvender logoet uden at være med i garantiordningen. De vildleder med ulovlig brug af logoet. Der er derfor stadig nogle udfordringer, og derfor gør vi løbende vore medlemmer opmærksomme på vigtigheden af at skabe tryghed. Der er nemlig desværre stadig brodne kar, og der er behov for at rydde op i branchen, slutter Morten Frihagen.