Hvis en håndværker går i razzia-fælden med en løs gasflaske i varerummet, så falder hammeren hårdt i form af en stor bøde.
Men lovgivningen er langt mere tolerant på andre områder. For eksempel over for hvad tunge indretninger gør ved bilernes kollisionssikkerhed, og hvilke farer, der kan være forbundet med for eksempel løse spraydåser i lasten.
Det er i hvert fald opfattelsen hos Jesper Christoffersen, der er direktør for indretningsfirmaet Bott Danmark A/S.
– Vi vil gerne være med til at påvirke politikerne, så der kan blive strammet mere op på lovgivningen, siger han.
Og ikke så overraskende har Bott Danmark da også et bud på, hvordan en varebil kan indrettes med sikkerheden for øje. Det viste virksomheden eksempler på, da de for nylig udstillede på messen Transport 2017 i Herning.
Øget risiko ved brand
På standen stod en Fiat Doblo, der var indrettet som showroom for Bott’s knowhow. Blandt andet sås en boks til opbevaring af spraydåser, hvor dåserne presses ned i en i holder, der passer til dåsernes form. Hele boksen fastgøres med et låsegreb til lastrums-siden.
Hvis spraydåser udsættes for tryk eller høj varme, kan de eksplodere, og hvis hele bilen trykkes sammen under en kollision, vil de kunne eksplodere uanset om de sidder fast eller ej.
– Men hvis bilen trykkes sammen i fronten, vil løse dåser kunne eksplodere. En af farerne ved eksplosion og brand er, at ilden kan gå i bilens strømsystem – og er der en inverter i lastrummet er faren desto større.
– Denne sikkerhedsrisiko forsøger vi at gøre politikerne opmærksomme på, forklarer Jesper Christoffersen.
Varebiler burde synes igen
Et andet område, som Bott gerne vil have en strammere lovgivning på, er syn af varebiler.
– En varebil synes, når den får nummerplader på. Men så er der jo mange af disse biler, der senere forsynes med en indretning, der nemt kan veje et par hundrede kilo.
– Denne ekstra vægt mener vi burde betyde, at bilen skal synes igen, siger Jesper Christoffersen.
Bott er da også et af de indretningsfirmaer, der fokuserer på at udvikle indretninger, der kombinerer vridningsstyrke med lav vægt. Således er de hulplader, der for eksempel udgør en reols endestykker, bukket i profil således at bukningen tjener både et funktionelt og et afstivende formål.