På Folkemødet i juni kunne 19-årige Jonathan Rolsted Jensen endelig fremvise og fortælle om det projekt, han har brugt massevis af timer på i de seneste måneder.
Med sig havde han en model af et nul-energi-hus, der udelukkende udnytter vedvarende energikilder – i dette tilfælde vind, jord og sol – og han fik masser af positiv feedback på sin idé.
Det handler ikke om at sige, at erhvervsrettede uddannelser er bedre end alt muligt andet, men om at forklare, hvordan vi selv er kommet hertil, og hvad vi synes er fedt ved det, vi laver.
Jonathan Rolsted Jensen
– Det var rigtig fedt at fremlægge projektet, og at folk viste interesse i det. Det er trods alt noget, jeg har brugt en del tid på at lave, siger Jonathan Rolsted Jensen, der var en del af en gruppe unge, som forældreindsatsen Ditbarnsfremtid havde inviteret til at præsentere forskellige bæredygtige projekter på Folkemødet i samarbejde med Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG).
– Det var sjovt at tale om bæredygtighed og teknologi med en masse forskellige mennesker. Der blev lyttet meget til, hvad jeg havde at sige, og det gav rigtig meget, lyder det videre fra ham.
Brænder for bæredygtighed
Til daglig læser Jonathan til elektriker (EUX) på CELF i Nykøbing Falster, og han fortæller, at han har hentet en del af sin viden om bæredygtighed og vedvarende energi fra undervisningen.
– Vi er for eksempel blevet undervist i fordele og ulemper ved forskellige energiformer – herunder vindmøller og solceller, siger Jonathan, der har elevplads hos Jensen A/S på Bornholm.
Projektet fra Folkemødet har han ganske gladeligt arbejdet på i sin fritid. Han går nemlig meget op i at udtænke bæredygtige løsninger, der kan komme kloden til gode i fremtidens grønne omstilling.
Og han er ikke alene om at have det sådan. Således viser en ny rapport, som Ungdomsbyen har udarbejdet for Den danske UNESCO-nationalkommission, at de danske erhvervsskoleelever motiveres af bæredygtighed.
– Jeg kan godt lide at udvikle ting og at gøre teknologi smartere. Først og fremmest skal der være en fremtid i det. Bæredygtighed er det eneste rigtige. Derfor trækker det i mig, siger Jonathan Rolsted Jensen og tilføjer:
– Jeg vil gerne udvikle produkter, der kan gøre livet smartere, så alt bare kører på skinner – vel at mærke med det i baghovedet, at det hele skal være bæredygtigt og ikke belaste miljøet unødvendigt. Sådan skal det bare være – der er ikke så meget dér. Man har simpelthen et ansvar.
Når man taler med den unge elektriker-elev om bæredygtighed, er man ikke i tvivl om hans entusiasme, og han har masser af visioner og forhåbninger for den grønne omstilling. Én af dem er, at plantebaserede batterier i fremtiden kommer til at være en vigtig energikilde på verdensplan.
– Jeg forestiller mig en fremtid, hvor grønne, CO2-neutrale batterier bliver udbredte. Det er ikke alene en bæredygtig energikilde, men også en løsning, man vil kunne tjene gode penge på, hvilket vil give et ekstra incitament til at investere i den type energi frem for eksempelvis olie, lyder forhåbningen fra Jonathan Rolsted Jensen.
Et godt eksempel
Ved siden af sin uddannelse har han gennem det sidste halvandet års tid arbejdet som rollemodel for Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO).
Det vil sige, at han af og til ud tager til forskellige arrangementer – eksempelvis på folkeskoler – og deler ud af sine egne erfaringer med at gå på en erhvervsrettet uddannelse.
– Jeg plejer at sige, at man skal vælge med hjertet. Det vigtigste er, at det er noget, man interesserer sig for. Det handler ikke om at sige, at erhvervsrettede uddannelser er bedre end alt muligt andet, men om at forklare, hvordan vi selv er kommet hertil, og hvad vi synes er fedt ved det, vi laver, siger Jonathan Rolsted Jensen.
Han overvejer at medbringe sit modelhus, når han fremover skal ud som rollemodel – og det vil formentlig have en positiv effekt på tilhørerne. Ifølge den tidligere omtalte UNESCO-undersøgelse gør et fokus på bæredygtighed nemlig erhvervsuddannelserne mere attraktive for unge.
– Det kunne være oplagt at tage det med, så jeg kan vise, hvordan man kan bruge en erhvervsrettet uddannelse til at udtænke bæredygtige løsninger. Det kan godt være, det er for stort til, at jeg kan have det med, men så kan jeg jo bare lave en mindre udgave, siger han.
I det hele taget mener Jonathan Rolsted Jensen, at det er vigtigt, at der allerede i folkeskolen bliver sat fokus på bæredygtighed og de miljømæssige konsekvenser, vores handlinger og vaner kan have for fremtiden.
– Jeg synes, man skal starte tidligt – allerede i folkeskolen – så man lærer at passe på klimaet og miljøet, fra man er helt ung. Det er nødvendigt, hvis vi skal gå en bæredygtig fremtid i møde, fastslår han.
Læs mere om de syv bæredygtige projekter, som blev præsenteret ved Ditbarnsfremtids og DEG’s arrangement ved Folkemødet 2019.