Stålgrossist ser stigende efterspørgsel på grønne tiltag

Bæredygtighed er på den strategiske agenda hos Lemvigh-Müller, som har fundet den rigtige kvinde til at lede arbejdet.
Med ansættelsen af Pernille Kiær som Head of Sustainability er bæredygtighed rykket helt ind i Lemvigh-Müllers kerneforretning. Her ses hun med sin chef Christian Herbert, kommerciel direktør og del af direktionen. Pressefoto.
Med ansættelsen af Pernille Kiær som Head of Sustainability er bæredygtighed rykket helt ind i Lemvigh-Müllers kerneforretning. Her ses hun med sin chef Christian Herbert, kommerciel direktør og del af direktionen. Pressefoto.

– Lemvigh-Müller skal være den foretrukne forretningspartner for industrien, byggeriet og installationssektoren – også når det kommer til bæredygtighed. Vi skal hjælpe vores mange forskellige kunder med deres forskellige behov og skabe den bedste bæredygtige profil i branchen.

Sådan lyder det fra Pernille Kiær 42, der 1. marts satte sig i Lemvigh-Müllers grønneste kontorstol som Head of Sustainability. Hun, der tidligere har arbejdet med alt fra forretningsudvikling, mangfoldighed, socialt ansvar, CSR og bæredygtighed i andre virksomheder er trådt direkte op på kommandobroen og ind i kerneforretningen.

Arbejdet med bæredygtighed er nemlig ikke nyt for Lemvigh-Müller, der har en lang tradition for at tage samfundsansvar. Stillingen som bæredygtighedschef er til gengæld nyoprettet. Med ansættelsen af Pernille Kiær, som refererer til Christian Herbert, der er kommerciel direktør og del af direktionen, er bæredygtighedsagendaen rykket helt op på grossistens kommandobro – og ind i hjertet af forretningen.

– Lemvigh-Müller er inde i en spændende transformationsproces, hvor bæredygtighed er prioriteret af topledelsen i den nye forretningsstrategi, siger Pernille Kiær og fortæller, at det flugter fuldstændig med hendes tilgang. Hun har på sin karrierevej, der er blevet trådt hos DI, Arriva og De Forenede Dampvaskerier (DFD), altid arbejdet kommercielt med bæredygtighed og CSR.

– Vi skal koble bæredygtighed meget tæt til forretningen. Det handler om, at vi via vores kerneforretning skal være med til at løse de store samfundsudfordringer på en ordentlig måde, samtidig med at de initiativer, vi sætter i gang, skal give forretningsmæssig gevinst for Lemvigh-Müller”, siger hun.

Lov-tsunami på vej

Pernille Kiær ser et stort potentiale for, at Lemvigh-Müller kan vinde kommercielt på at sætte bæredygtighed øverst på dagsordenen. Der er en tsunami af nye love og krav på vej på området for CSR og bæredygtighed, som alle virksomheder skal forholde sig til. Bæredygtighed bliver licence to operate, forklarer hun og siger:

– Vores kunder efterspørger i højere og højere grad bæredygtige produkter, løsninger og serviceydelser og også vores ekspertise på området – de vil gerne have vores hjælp til den bæredygtige omstilling og til at blive gearet til de nye krav.

Måden Lemvigh-Müller skal skabe værdi for kunderne og gøre en konkret forskel – til gavn for samfundet, miljøet og klimaet – er eksempelvis gennem grønne produktlinjer, klimavenlige vareleverancer og bæredygtige emballageløsninger.

Relateret indhold