Levantkaj gør som naboerne og går efter DGNB Platin for hele bydelen

Den fremtidige bydel Levantkaj i Københavns Nordhavn har opnået en DGNB Platin-præcertificering. Ekstra fokus bliver på bl.a. klimavenlig energiforsyning, bynatur, grøn mobilitet samt byliv og fællesskab.
De kommende beboere på Levantkaj i Københavns Nordhavn kan se frem til klimavenlige bygninger, metro, fokus på biodiversitet og byrum med plads til fællesskaber. De første beboere forventes at flytte ind i slutningen af 2027. Illustration: By & Havn
De kommende beboere på Levantkaj i Københavns Nordhavn kan se frem til klimavenlige bygninger, metro, fokus på biodiversitet og byrum med plads til fællesskaber. De første beboere forventes at flytte ind i slutningen af 2027. Illustration: By & Havn

Levantkaj i tal

  • – Ca. 34 ha grundareal (340.000 m2) og 13 ha vandareal (130.000 m2).
  • – Kan bebygges med i alt 30.000 etagemeter på Levantkajs vestlige del og ca. 475.000 etagemeter på den østlige del (inkl. P-huse). I alt 505.000 etagemeter.
  • – Fuld udbygget kommer området til at huse 10.000-12.000 beboere og medarbejdere.

Levantkaj, der i dag huser Københavns containerterminal, skal transformeres til et nyt, grønt københavnerkvarter med udsigt til hav og strandeng. Containerterminalen flyttes ultimo 2024 længere ud i Nordhavn og giver plads til byudviklingen af Levantkaj.

Med præcertificeringen i platin er det planen, at Levantkaj opnår den højest mulige bæredygtighedscertificering inden for DGNB. Præcertificeringen tildeles inden et område udvikles på baggrund af en dybdegående redegørelse for, hvordan bykvarteret kan blive bæredygtigt. Når byområdet står klar, kan man opnå den endelige certificering ved at eftervise, at målsætningerne er opfyldt.

Med præcertificeringen følger Levantkaj i Nordhavns bæredygtige fodspor, hvor de to eksisterende byområder, Århusgadekvarteret Vest og Sundmolen, har en tilsvarende certificering.

Læs mere om vinderholdet Team Entasis visioner for Levantkaj her.

Stiller krav til bæredygtighed

By & Havn arbejder for at bæredygtighedscertificere alle nye byområder på højeste niveau og stiller krav til bygherre om, at de skal certificere bygningerne. Man kan faktisk ikke købe en grund af By & Havn, hvis man ikke bygger bæredygtigt, fortæller adm. direktør Anne Skovbro:

– Som københavner skal det være let at leve bæredygtigt, og det kræver, at vi planlægger hele vejen rundt – lige fra bygninger med lavt energiforbrug til grønne byrum med plads til liv og sociale fællesskaber. Levantkaj er en vigtig milepæl i vores arbejde med at udbygge Nordhavn – og jeg er glad for, at vi nu har papirer på, at vi lever op til vores egne bæredygtighedsambitioner.

Når By & Havn stiller krav om, at bygninger bæredygtighedscertificeres med DGNB til minimum guld er det også med til at sikre klimavenlige kontorer og boliger med lavt energiforbrug.

Levantkaj fungerer i dag som containerterminal. Foto: By & Havn
Levantkaj fungerer i dag som containerterminal. Foto: By & Havn

Fokus på energi- og ressourceeffektivitet

I arbejdet med at udvikle bæredygtige bydele til københavnerne har By & Havn særligt fokus på energi- og ressourceeffektivitet, bynatur, grøn mobilitet samt byliv og fællesskab, og det er også inden for de temaer, at selskabet især leverer i DGNB-præcertificeringen af Levantkaj.

Under disse fokusområder vil beboere og besøgende kunne nyde grønne byrum, kanaler, vandet som rekreativt område, en urban landskabelig havnepromenade på den sydlige side af Levantkaj og en mere uplejet og vild strandeng på den nordlige side. For hele Levantkaj gælder det, at der er et stort fokus på bynatur med variation i biodiversiteten og gode muligheder for at planter og dyr kan vandre.

Samtidig er HOFOR og Københavns Kommunes udviklingsplaner for klimavenlig energiforsyning allerede tænkt med ind i byudviklingen med fjernvarme og mulighed for at afprøve en havvandsvarmepumpe.

Det er forventningen, at de første beboere flytter ind på Levantkaj omkring 2027, når den planlagte Nordhavnstunnel står klar til at lede trafikken under Svanemøllebugten fra Nordhavnsvej til Ydre Nordhavn. Selve udviklingen af området sættes forventeligt i gang i løbet af 2025, når der foreligger en godkendt lokalplan for området, og containerterminalen er flyttet.

Relateret indhold