Hver tredje boligejer går efter bæredygtige boligmaterialer

En undersøgelser udført af gulvvirksomheden Timberman viser, at 34 % af danskerne lægger stor vægt på bæredygtighed og social ansvar, når de skal købe nyt til boligen.
Bæredygtighed vægter i dag lige så højt som pris for mange boligejere - et af de overraskende resultater i en ny trendundersøgelse fra gulvvirksomheden Timberman. Foto: Timberman.
Bæredygtighed vægter i dag lige så højt som pris for mange boligejere - et af de overraskende resultater i en ny trendundersøgelse fra gulvvirksomheden Timberman. Foto: Timberman.

Afgørende for materialevalget

  • Udseende og æstetik – 63 %
  • Kvalitet – 56 %
  • Økonomi – 36 %
  • Bæredygtighed og socialt ansvar – 34 %
  • Vedligehold og rengøring – 33 %
  • Kilde: Timberman Trends, “Hvad betyder mest for dig i forhold til materialevalg?
  • (Op til tre svarmuligheder)

Når der skal købes nye møbler, vinduer eller gulve er det vigtigt, at de er fremstillet bæredygtigt og socialt ansvarligt. En tredjedel af de danske boligejere lægger nu stor vægt på at købe bæredygtigt, når der skal investeres i boligen.

Det viser en ny trendundersøgelse foretaget af gulvvirksomheden Timberman baseret på knap 1.400 besvarelser blandt danske boligejere.

Og selvom kvalitet, æstetik og økonomi generelt set er de vigtigste parametre i valget af materialer for deltagerne i undersøgelsen, så peger undersøgelsen på, at bæredygtighed faktisk spiller en næsten lige så markant rolle som økonomi.

Vi mærker tendensen mod at vælge bæredygtigt

– Vi har tidligere foretaget en undersøgelse, hvori vi kunne se en tendens til, at en stor andel af boligejere tænker klimaet ind, når deres bolig skal have nyt gulv – og nu kan vi i den nye undersøgelse se, at det tilmed også gør sig gældende for øvrige materialer til hjemmet. Det indikerer således, at mange er bevidste om og ønsker at reducere deres klimaaftryk, fortæller adm. direktør i Timberman, Mogens Fisker.

Ifølge undersøgelsen er bæredygtighed og socialt ansvar en væsentlig del af hver tredje boligejers overvejelser, når der skal købes nye materialer til deres hjem.

Hele 34 procent har nemlig svaret, at bæredygtighed – og herunder socialt ansvar – er blandt de parametre, som betyder mest for deres materialevalg, hvis de skal udpege tre kriterier eller færre.

– At forbrugerne er blevet mere klimabevidste og tager ansvar for at bidrage til bæredygtige løsninger er ligeledes en tendens, vi som virksomhed oplever, men også ser generelt i branchen. Blandt andet ser vi både professionelle og private kigge i retningen af materialesubstitution, hvor man tilvælger materialer med lavere CO2-aftryk såsom kork, siger Mogens Fisker.

Økonomi og bæredygtighed vægter ens

Undersøgelsen viser desuden, at de økonomiske aspekter ved anskaffelse af materialer til boligen kun bliver betragtet som et af de tre vigtigste parametre af 36 procent af respondenterne.

Og måske lidt overraskende, så peger trendundersøgelsen på, at materialepriserne ikke vægter meget mere end bæredygtighed.

– Det er meget bemærkelsesværdigt, at bæredygtighed spiller en næsten lige så stor rolle som økonomi, og at mange faktisk vægter bæredygtighed på lige fod med prisen, når de skal købe ting og materialer til boligen, siger Mogens Fisker.

– Det kan være et udtryk for, at boligejerne i højere grad tænker grønt og udtrykker en større villighed til at betale for bæredygtige materialer – og det er ikke mindst meget vigtigt, at forbrugernes adfærd bevæger sig i netop den retning, hvis branchen skal lykkedes med den grønne omstilling, mener han.

Selvom hver tredje tillægger kriterier som klima og socialt ansvar samt økonomi stor betydning, er det dog udseende og æstetik samt kvalitet, der indtager en første- og andenplads i forbrugernes bevidsthed.

Knap 63 procent peger i trendundersøgelsen på udseende og æstetik som afgørende for deres materialevalg, og dernæst har 56 procent angivet, at kvalitet er et afgørende kriterie.

Relateret indhold