Med nyheder om oversvømmelser, skovbrande og storme kan man spørge, om det ikke er handling, vi har brug for, og ikke en samtale om sprogets betydning i klimakampen. Men ifølge Lars Fjendbo Møller, som er projektleder i Dansk Arkitektur Center og ordstyrer for samtalen, er det to sider af samme sag:
– Det ene fordrer det andet. Det er ikke et nulsumsspil. Uden sprog, interesser og opbakning, så kommer der ikke handlinger. Se bare på udviklingen på Building Green CPH, hvor man i dag har beslutningstagere på scenen. Det er sproget og ordene, der styrer handlingerne.

Bjarke Ingels og Brinkmann på Building Green: Hvornår er nok ”nok”?
Journalist og vært på DR P1’s Klog på Sprog, Adrian Hughes, har en lige så stor tiltro til sprogets magt. Og står det til ham, skal vi styre hårdt uden om de tekniske og abstrakte ord, hvis vi vil have flere med på den grønne omstilling:
– Se nu bare på begreber som ESG eller CSRD. Det lyder ekstremt ingeniøragtigt. Jeg er godt klar over, at der ligger tung viden bag de begreber. Men de burde forblive fagudtryk og aldrig blive brugt af andre end fagfolk.
– Jo mere abstrakte ord er, jo mindre har vi lyst til at stige på.
– Folk anede ikke, hvad vi snakkede om
Lars Fjendbo Møller er enig i, at man med de rette ord og begreber kan skabe engagement – og så skal der øves i at være præcise, når sproget bruges:
– Vi skal være opmærksomme på, hvornår sproget snyder. Når der bliver brugt store, luftige ord, skal vi øve os i at spørge, ’hvad mener du egentlig, når du siger grøn eller bæredygtig?’.

Stjernearkitekten er gået fra en helt til vor tids skurk
Selvom man længe har vidst, at man ikke må bruge ord som ’bæredygtig’ og ’grøn’ i markedsføringen, ses mange eksempler på, at byggeriet, med Adrian Hughes’ ord, ”rejser sin påfuglehale og går rundt og bryster sig af at være bæredygtigt”.
Lars Fjendbo Møller stemmer i:
– Tag et ord som regenerativt. Det var for et par år siden temaet for Building Green CPH. Min fornemmelse var, at folk ikke anede, hvad vi snakkede om. Når vi hiver et ord som regenerativt ind i byggebranchen, og det bliver så komplekst, at ingen helt forstår, hvad det betyder i vores sammenhæng, så er det et eksempel på et ord, der virker kontraproduktivt ift. at få flere med.
Fan af regler for brug af ord
Lars Fjendbo Møller mener, at regulering er vejen frem og erklærer sig som fan af regler for, hvordan man må bruge ord som bæredygtig og grøn. Derfor er han også tilhænger af forbrugerombudsmanden, som slår hårdt ned på virksomheder, der vildleder forbrugerne.
Ifølge ham er forbrugerombudsmanden dermed med til at give et mere præcist sprog i en tid med fake news og ekkokamre, hvor det ellers kan være svært at nå hinanden med sproget.

Building Greens nye stemmer vil væk fra buzzwords og fjerne visioner
Og måske er det også på tide at give de begreber, der ellers er konsensus om, et sprogligt eftersyn.
Det mener Adrian Hughes:
– Begrebet Grøn Omstilling lyder ikke som noget, man har lyst til at slikke op. Vi skal have fat i ord, der giver folk lyst til at engagere sig i klimakampen. Det er vel det, det handler om.
Building Green CPH afholdes den 29. og 30. oktober 2025 i Lokomotivværkstedet i København.