1. oktober træder det udvidede producentansvar for emballage i kraft. Det betyder, at virksomheder, der bruger emballage til at fylde egne produkter i, selv skal organisere og betale for indsamling og genanvendelse af deres emballageaffald.
Men de nye regler risikerer at ramme danske producenter af træemballage skævt, lyder det fra Christian Bisgaard Jensen, adm. direktør i Dansk Træemballage, der er Skandinaviens største producent af træemballage.
Det skyldes ifølge den adm. direktør, at betalingsansvaret alene afgøres ud fra, om der står navn eller logo på emballagen, og ikke hvem der har bestemt emballagens design.

Udvikler af plastløsninger finder ny direktør
Og ofte bærer træemballage ikke kundens logo, selvom det er kunderne, der bestemmer emballagens design. Derfor ender regningen for det udvidede producentansvar hos Dansk Træemballage.
Det går ifølge den adm. direktør imod intentionen bag det udvidede producentansvar om, at betalingen skal følge den aktør, der har størst indflydelse på udformningen.
– Vi bakker op om producentansvaret – men implementeringen er skæv. I træemballage bestemmer kunderne størrelse, styrke og udformning, mens navn og logo sjældent påføres. Derfor ender regningen hos producenten af emballagen. Det er hverken rimeligt eller effektivt, siger Christian Bisgaard Jensen.
Risikerer at straffe genbrugsløsninger
Ifølge Dansk Træemballage vil de nye satser koste virksomheden over 60 mio. kroner om året.
Samtidig øges incitamentet for at påtrykke navn eller logo på træemballagen, hvilket reducerer mulighederne for genbrug.
– Vi risikerer at straffe løsninger, der kan genbruges og genanvendes, og samtidig belønne import, der ikke bærer samme byrder. Det giver mere bureaukrati, højere priser – og i sidste ende færre danske arbejdspladser, siger Christian Bisgaard Jensen.
