Danmark står overfor store infrastrukturprojekter frem mod 2035. I regeringens infrastrukturplan skal der investeres 160 mia. alene i veje og kollektiv trafik.
Biodiversitet spiller ofte en stor rolle i planlægningen af sådanne projekter, peger en ny rapport fra Sweco – Biodiversity in Practice: From Loss to Gain.
Men det gøres ikke konsekvent eller er standard ved de store offentlige projekter i Europa. Og det er ærgerligt, mener Sweco.
For biodiversiteten behøver ikke lide skade, hvis den tænkes ind fra første digitale streg.
Se listen: Trecifret millionbeløb til vejforbedring i hele landet – ét projekt får en tredjedel
– Vi står med en historisk mulighed. Når staten og kommunerne planlægger investeringer i denne størrelsesorden, kan vi simpelthen ikke tillade os at gentage gamle fejl, siger Rasmus Fuglsang Frederiksen, chef for natur i Sweco Danmark og medforfatter til rapporten, og fortsætter:
– Hvis biologer først kommer på banen, når projektet er halvvejs tegnet, er de bedste løsninger allerede tabt på gulvet.
Risici for naturtab og forsinkelser kan nemlig reduceres med tidlig biologisk screening, peger rapporten på.
Tre trin til at opspore påvirkning
Rasmus Fuglsang Frederiksen mener, at Danmark er nået dertil, hvor vi kan lave projekter der ikke skader naturen. Såkaldte naturneutrale projekter.
– Men vi gør det ikke som standard, fordi biodiversitet stadig ofte bliver et bilag og ikke et styrende parameter. Der skal et paradigmeskifte til, siger han.

Et sådanne paradigmeskifte vil kræve, at der fremover tages højde for disse tre dele af projektet:
- Påvirkningen på anlægsområdet.
- Påvirkningen off-site – f.eks. udvinding af råstoffer og produktion af materiale.
- Genopretning og kompensation.
95 % af skader på biodiversiteten sker off-site i værdikæderne. Derfor er det et naturligt sted at finde måder at begrænse biodiversitetspåvirkningerne.
Sweco vinder norsk infrastruktur-aftale til trecifret millionbeløb
– Det er muligt at arbejde systematisk med alle tre trin. Vi er nu der, hvor andet trin for alvor skal rulles ud, så der er stadig et stort arbejde foran os. Begynder vi til gengæld at bruge teknologierne konsekvent og får værdikæden frem i lyset, så kan det gå stærkt, siger Rasmus Fuglsang Frederiksen.
Pilotprojekt viser vejen frem
I rapporten fremhæves et pilotprojekt fra Aarhus, hvor biodiversitetsaftrykket dokumenteres i hele værdikæden. Og disse aftryk kombineres derefter med klimadata for at skabe det fulde billede af påvirkningerne.
Den metode skal bruges på lignende vis i andre infrastrukturprojekter for at finde de største påvirkninger og begrænse naturtab, mener Sweco.
– Når vi får styr på værdikæderne og udvikler metoderne yderligere, vil naturpositive projekter være realistiske. Det handler om at komme i gang nu, og det er både af hensyn til projekterne og naturen, men også før krav fra myndigheder og forbrugere overhaler os. Det første skridt er at rykke biodiversitet helt frem i beslutningsrækkefølgen, siger Rasmus Fuglsang Frederiksen.
