Et køb af en ny varebil involverer ofte flere leverandører, inden bilen er klar til asfalten. Mange biler skal indrettes, ombygges, opbygges og folieres.
Ekstra udstyr som for eksempel lifte og strømforsyning til arbejds- og advarselslys kan også komme til, og måske skal der noget specialrådgivning og ergonomi med i billedet plus en arbejdsgang med registrering af nummerplader. Det er heller ikke sikkert, at forhandleren kan eller vil tilbyde en byttepris for den brugte varebil, der måske også først skal afrigges for udstyr og indretning.
– Kunden skal gennem op til syv arbejdsgange og leverandører i forbindelse med et varebilkøb. Vi kan stå for det hele, så egentlig kan vi betragtes som et slags supermarked for varebiler, siger Jesper Sørensen fra Rehabiler Specialindretning.
Niche med muligheder
Konceptet hedder one-stop-shop, og det var omdrejningspunktet for virksomhedens udstilling på messen Transport 2017 i Herning i sidste uge.
Jesper Sørensen føler sig overbevist om, at han har fat i en niche med muligheder.
– Jeg ser ingen konkurrenter til vores koncept lige i øjeblikket, siger han.
Det er en stor mundfuld at skulle kunne levere hele varen, men Rehabiler Specialindretning har et af landets største bilhuse i ryggen, nemlig moderselskabet Autohuset Vestergaard. Desuden er virksomheden certificeret som servicecenter for Sortimo og har etableret to afdelinger uden for Vejle, nemlig i Odense og i Nærum.
Virksomheden har en historik på tre år med konceptet og har 20 mand ansat til at ekspedere cirka 600 varebiler om året.
Cirka halvdelen af disse leveres i øvrigt direkte til Vejle fra indskibningen i Esbjerg, hvorved der spares et omkostningsled i leveringen.
Ergonomi i fokus
Vægtgrænsen for varebilerne i modelprogrammet går ved 3,5 tons totalvægt. Op til denne vægt kan virksomheden håndtere de udfordringer, der kommer.
For eksempel er de ergonomiske forhold et styrkepunkt, fordi et andet forretningsområde er indretning af handicapbiler.
– Vi har en ergoterapeut ansat, og vi forhandler desuden ergonomiske førersæder. Og skulle en fører være for langbenet til den bil, han gerne vil eje, så kan vi rykke skillevæggen længere bagud, siger Jesper Sørensen og tilføjer:
– Overordnet kan vi se, at one-stop-shop-konceptet sparer ressourcer og er med til at sikre en ensartet og behovsorienteret løsning gennem hele opbygningsfasen.