Über-van med digitalt forspring

Ny Mercedes-Benz Sprinter viser sine velkendte dyder og udstikker retningen på varebilernes digitale motorvej.
Pressefoto.
Pressefoto.

Mercedes-Benz Sprinter – 3. generation

  • Motorer: 4 cylindrede rækkedieseler på 2,1 liter med 114, 143 eller 163 HK. 3-liters V6-diesel med 190 HK.
  • Dieselforbrug: Fra 6,8 – 9,7 liter/100 km afhængig af modelvariant.
  • Gearkasser: 6-trins manuel, 7- og 9-trins automatik.
  • Totalvægte: Op til 5,5 tons.
  • Trailervægte: Op til 3,5 tons.
  • Valg mellem forhjulstræk, baghjulstræk og firehjulstræk.
  • Sikkerhed: Samme sikkerhedssystemer som til personbilerne kan tilkøbes. Automatisk nødbremse er standard.

AMSTERDAM: Vi sagde ‘Hey Mercedes’ til den nye Sprinter, og den svarede: ‘How can I help you?’

Vi spurgte: ‘What is the meaning of life?’ Den svarede: ‘I am afraid, that this is up to you.’

Vi har testet tredje generation af Mercedes Sprinter-Benz på de trafikbefængte veje i og uden for Amsterdam. I de lange motorvejskøer var der rig lejlighed til at stifte bekendtskab med bilens digitale univers.

Gode velkendte dyder

For det er i bits og bytes, at den nye Sprinter er markant anderledes end sin forgænger og tegner en skarp profil i klassen.

Køreegenskaber og mekanik var et glædeligt gensyn med forgængerens kendte dyder, så her var der ikke så meget nyt.

Nuvel, der er nyt kabinedesign, flere varianter, en anderledes front og motorer med nypoleret miljøteknologi. Men på den hårde mekanik er det faktisk kun fremkomsten af forhjulstræk i programmet, der fortjener betegnelsen nyhed.

Resten af mekanikken er ‘bessermachen’, og mere behøver Mercedes ikke at gøre for at holde sig i position som 3,5-tons klassens førerhund.

Ny digital standard

Selv om konkurrenter som Ford Transit, VW Crafter og MAN TGE ligger lige i dens baghjul, må de efter vores mening nøjes med at skubbe til Sprinterens bagkofanger. Og på den digitale side er de kørt agterud.

Mercedes har ikke blot bygget en varebil. De har skabt en rullende kommunikations-enhed. Et transport-værktøj, der via internettet er i pulserende kontakt med omverdenen og indeholder tjenester og muligheder, der sætter nye standarder i varebilernes verden.

Midt i instrumentbordet troner en 10,25-tommers trykfølsom skærm. Den er hjertet i betjeningen af al indgående og udgående kommunikation og en del af det nye infotainmentsystem MBUX.

Tjenesterne er fordelt på områderne telekommunikation, navigation og radio. Telekommunikationen er det mest interessante, fordi denne kommunikation går begge veje, og fordi det er her, at Mercedes markerer sig med en effektiv og let betjening.

Men også i navigationsdelen har det tyske mærke taget føring med en interessant satsning.

Selvlærende system

Telekommunikationens centrale tjeneste hedder ‘Pro Connect’, som Mercedes introducerede for nogle år siden. Her er netværks-tjenester og flådestyring samlet.

Med Pro Connect i kombination med MBUX er Sprinteren det hidtil mest avancerede, mobile kontor, som vi har set. Som iPhone’s Siri taler man til systemet, og det taler tilbage til dig. Det forstår almindelig engelsk tale og er selvlærende.

Skal chefen hjemme på basen have en tekstbesked, indtales den, og systemet læser den op til godkendelse, inden man siger ‘send’.

Er det chefen, der skal have en besked frem til chaufføren, dukker den op på MBUX-skærmen eller i app’en på chaufførens smartphone. Det kan f.eks. være en adresse til den næste opgave. Adressen lagres automatisk som en POI, der placeres i toppen af listen.

Telefonen er nøglen

Chaufførens smartphone er i øvrigt også bilens nøgle til tændingen og dørene. Er chaufføren kommet væk fra bilen og har glemt at låse en dør eller rulle et vindue op, kan han via app’en låse døren eller rulle vinduet op.

Skal han ud i en kold bil en vinter-morgen, kan app’en også bruges til på forhånd at tænde for sædevarmen.

Når det er telefonen, der skal have strøm, tilbyder Sprinteren i øvrigt også trådløs opladning.

Smart navigation

Bilens internet-opkobling gav indtryk af at være både stabil og at have en god hastighed. Systemet opdaterer sig selv og sender f.eks. data i realtid om bilens tekniske status.

Navigationen er ganske god – uden dog at være bedre end de bedste – men på ét punkt gør det sig bemærket: Det indeholder systemet What3Words.

Mercedes har satset på udbredelsen af dette system ved at købe ti procent af aktierne i firmaet.

Systemet kommer til sin ret, hvis man f.eks. skal aflevere byggematerialer et specifikt sted på en større byggeplads. I stedet for de noget besværlige GPS-koordinator, kræver det blot indtastning af tre ord.

Systemet har nemlig inddelt hele planeten i felter på tre gange tre meter. Adressen på hvert felt er på tre ord. Ude på byggepladsen står Svend altså i et af disse felter og venter på nye kloakrør.

Sprinter vejer tungest

Vores konklusion er, at den nye Mercedes Sprinter fortsat sætter standarden i klassen, når alle parametre lægges i vægtskålen. Den vejer sammenlagt tungest på kvalitet, sikkerhed, fleksibilitet, lækkerhed, komfort og variationsmuligheder.

Desuden ser vi den som varebilen, der med sin flådestyring og connectivity bedst opfylder brugernes behov for intuitiv betjening og effektiv kommunikation.

Let forhøjet indgangspris

De første frigivne priser starter på 256.930 kroner plus moms for en lang udgave med forhjulstræk og 114 hestes motor. Det er godt 3000 kroner dyrere end hvad den billigste forgænger kostede.

Den tilsvarende variant med baghjulstræk fås fra 306.830 kroner, og chassis-priserne begynder ved 294.310 kroner.

Bilerne kommer i handelen i løbet af juni måned.

Pressefoto.
Pressefoto.
Pressefoto.
Pressefoto.
Pressefoto.
Pressefoto.

Relateret indhold