Myndighedernes råd
- Politiet opfordrer til, at ejerne af vare- og kassevogne sikrer sig mod indbrud og forhindrer den relativt nemme adgang til varerummet ved disse råd:
- 1. Sørg for, at varerummet ikke kan åbnes fra førerkabinen.
- 2. Parker eller efterlad ikke varevognen på øde, mørke steder uden trafik.
- 3. Undgå så vidt muligt at efterlade særlig værdifuldt værktøj, måleudstyr og andet i varebilen.
- 4. Sørg for at mærke dyrt værktøj og måleudstyr, hvis det alligevel efterlades i varebilen.
- 5. Parker så vidt muligt kassevognen, så det er besværligt at komme til varevognens side- og bagdøre.
- 6. Få foretaget en mærkning af de forskellige maskiner. Enten med Microdot eller DNA-lak.
- 7. Installer enten videovervågning, alarm eller monter GPS-sporingsenheder.
Ofte kommer tyverierne af værktøj og andet kostbart udstyr i serier, som er geografisk afgrænsede. Når tyvene har været i et bestemt område, opsøger de en ny lokation, hvor de kan begå deres ulovligheder. Nogle af tyvene vender efter en tid tilbage til de områder, hvor de tidligere har huseret, for så ved de, at det stjålne værktøj er blevet erstattet med noget helt nyt.
I kraftig stigning
Ifølge optællinger fra politiet begyndte antallet af indbrud i varebiler at stige fra 4.752 i 2014 til 5.105 i 2015. Og ud fra de foreløbige tal fra 2017, ser udviklingen i antallet af tyverier ud til at fortsætte. Politiet taler ligefrem om tyverierne er organiserede og nævner også, der er tegn på, at tyverierne ligefrem er bestillingsarbejde.
Løb med det dyre
Medindehaver af tømrerfirmaet Porsgaard ApS i Varde, Søren Porsgaard, fik for nylig brudt sidedøren op på kassevognen, og fik ved den lejlighed tømt det meste af bilen for værktøj og andet udstyr.
– Bilen holdt bogstaveligt lige uden for min kompagnons hus. På trods af de har hund, og de var hjemme da indbruddet skete, hørte de absolut intet. Den store sidedør var brudt op, og tyvene havde også været inde i kabinen. Fra varekassen forsvandt så godt som al værktøjet, et arbejdsbord og meget andet. Også fra kabinen forsvandt flere ting. Men tilsyneladende var de blevet forstyrrede, da der lå noget udenfor, som de ikke fik med, siger en ærgelig Søren Porsgaard.
Ingen synlige tegn
Selv undrer Søren Porsgaard sig, for der var ingen synlige tegn på indbrud på bilen.
– Det virker yderst professionelt og tilmed som om, de nøjagtigt ved, hvad de går efter. Alt det, som ikke havde en stor værdi, har de ladet ligge. Men vores mange Makita elværktøjer, et arbejdsbord, specialværktøjet og andet værktøj af en vis værdi tog tyvene med.
Opskrift på sikring
– Fra andre håndværkere, der har oplevet noget lignende, var der én, der gav mig et tip, som kunne forhindre tyvene i at komme ind via sidedøren. I al sin enkelthed består løsningen i at skære et rektangulært hul i varerumsadskillelsen ind til kabinen. Sidedøren forsynes med et låseoverfald og det tilhørende låsebeslag skrues fast inde i kabinen. Når sidedøren skal låses af, styrer man låseoverfaldets arm ind igennem hullet og ind i kabinen og sætter det ind over låsebeslaget, og låser det fast med en almindelig hængelås, forklarer Søren Porsgaard.
Tænk som en tyv
– Jeg ved da godt, at hvis tyvene vil ind, så kommer de ind, men kan man gøre det så svært at de opgiver, er der opnået meget. Kombinerer man det med, at bagenden af bilen ekesempelvis parkeres op af en væg, vil de jo heller ikke have adgang til bagdørene, og dermed vil ens ting i varekasse være beskyttet rigtig godt, understreger Søren Porsgaard.