Prisduks i 3,5-tons klassen

Hyundai H350 har basal, men god funktionalitet og en indgangspris langt under konkurrenternes.
Hyundai H350 havde europæisk debut i Hannover i 2014, men det var først i år, at modellen kom til Danmark.
Hyundai H350 havde europæisk debut i Hannover i 2014, men det var først i år, at modellen kom til Danmark.

Fakta

  • Motor: Tværliggende 2,5-liters Euro 6-motor med 4 cylindre.
  • Effekt: 150 HK v. 3600 o/m.
  • Moment: 373 nm v. 1500-2500 o/m.
  • Transmission: 6-trins manuel gearkasse.
  • Totalvægt: 3500 kg.
  • Anhængervægt: 3000 kg.
  • EU-norm: 12,2 km/l.
  • Årlig ejerafgift: 10.160 kr.
  • Priser: Fra 180.000 – 268.000 kr. ekskl. moms.

3,5-tons klassen er i Danmark beriget med 12 modeller, der kæmper mod hinanden på priser, udvalg og udstyr. Generelt fås modellerne i et ofte nærmest uoverskueligt antal versioner, og de dyreste er begyndt at slå sig op på avanceret sikkerhedsudstyr. Euro 6-regimet har sat en klemme på motorernes slagvolumen, og nogle mærker er lidt småfedtede med garantien.

I dette billede står Hyundai H350 som lidt af en outsider. Kun to motor-effekter, kun to dimensioner og fem års garanti.

Priserne begynder ved opsigtsvækkende 180.000 kroner eks. moms, og dermed ligger bilen i realiteten en eller to prisklasser under sine rivaler.

Voluminøs motor

Med et slagvolumen på 2,5 liter er Euro 6-motoren en af de største i klassen. Andre har klemt deres mindste motor helt ned på to liter.

Bilens mekaniske garanti på fem år eller 200.000 kilometer er der ingen andre, der slår. Nissan NV400 kommer tæt på, men den ligger i en anden prisklasse.

De nærmeste konkurrenter ser vi som trekløverne Renault Master/Opel Movano/Nissan NV400 og Peugeot Boxer/Citroën Jumper/Fiat Ducato.

Såvel Ducato som Boxer og Master har vejledende priser på godt 255.000 kroner for versioner, der i størrelse og motorisering er sammenlignelige med H350.

Prisen på de 180.000 kroner er dog for Life-udgaven, hvor der er skåret helt ind til benet. Der er således ingen radio, ingen centrallås, ingen USB-udtag, ligesom der hverken er el-drevne sidespejle eller el-drevne ruder. Dette udstyr fås i Trend-udgaven, som koster 238.000 kroner plus moms.

På sikkerhedsudstyret kan H350 godt spille med i forhold til de nævnte konkurrenter, men her er standarden heller ikke meget højere end lovens krav.

Luftaffjedret førersæde

Styretøjet er ikke specielt letgående, og gearskiftet kan godt virke lidt trægt. Affjedringen er ganske hård ved kørsel uden ballast, men det luftaffjedrede førersæde er tilgivende. Desværre er dette kun standard på højeste udstyrsniveau Premium, hvor priserne begynder ved 258.000 kroner plus moms.

Motoren udviser et godt moment, men den gør også lidt væsen af sig ved 110 km/t på motorvejen. Dog opleves støjisoleringen mellem kabine og varerum som ganske god.

Udsynet gennem sidespejlene er godt, og det affjedrede førersæde er komfortabelt nok til ikke at give ubehag selv efter en dagstur på ca. 400 km.

Konklusionen er, at H350 er en ganske velfungerende prisbombe i 3,5-tons klassen med fin lasteevne og god trækkapacitet.

Den testede model - L2H2 - har en betragtelig højde på 268 cm.
Den testede model – L2H2 – har en betragtelig højde på 268 cm.
Fra kabinen er der godt udsyn, og man sidder godt i det luftaffjedrede førersæde.
Fra kabinen er der godt udsyn, og man sidder godt i det luftaffjedrede førersæde.

Relateret indhold