SsangYong XLV 1.6 Free
- Motor: 1,6-liters diesel
- Effekt: 115 hk
- EU-norm: 22,32 km/l
- Maks. anhængervægt: 1500 kg.
- Pris som personbil: 259.995 kr.
- Pris som varebil: 172.495 kr. ekskl. moms.
- Afgift: 1.860 kr/halvår.
Koreanske SsangYong har ikke altid haft det nemt på det danske marked. Mærket var ellers godt på vej til at bide sig fast i danskernes bevidsthed frem mod 2007, men så skete der en række ændringer i loven om registreringsafgift.
Ændringerne påvirkede markedet for SUV’er i en sådan grad, at SsangYong satte sit engagement i Danmark på pause.
For et par år siden var interessen for biltypen blomstret op igen, og i dag har SsangYong ikke færre end fire SUV-modeller i programmet samt en MPV og en pickup.
SUV og stationcar
En af disse er modellen XLV, der kan betegnes som en mellemstor SUV. Den er storebror til modellen LUVi, men kun ved at være 25 centimeter længere.
Den større længde er simpelthen skaffet ved at forlænge karrosseriets udhæng over bagakslen. Dermed har XLV fået et design, der kan betragtes som en fusion af en SUV og en stationcar. Fordelen er, at XLV har et stort og praktisk bagagerum, der er ledende i klassen. En ulempe er, at bilen har mistet en del af sit SUV-udtryk.
Vores testbil drives af en 1,6-liters dieselmotor med 115 hestekræfter. Den er koblet sammen med en 6-trins manuel gearkasse. Motoren passer ganske fint til bilen. Vi havde lejlighed til at køre lange stræk på den tyske motorvej, hvor den gjorde en ganske god figur.
De lidt lavprofilerede dæk og det høje karrosseri gav sig dog til kende i form af vibrationer og støj, men det spolerer ikke indtrykket af en bil, der sagtens kan begå sig på de lange ture.
Gode pladsforhold
Kabinens kvalitet opleves som lidt under europæisk standard i klassen. Til gengæld finder selv store personer en fin siddekomfort, ligesom bilen er rimelig intuitiv at betjene.
Pladsforholdene i kabinen opleves som over standard, og der er masser af fralægningsplads i kabinen.
Affjedringen er til den hårde side, men styretøjet virker præcist og komfortabelt at køre med.
I hård konkurrence
I det laveste udstyrstrin Street koster den som varebil 155.000 kroner plus moms. Dermed er modellen under pres fra især den storsælgende Nissan Qashqai, men også fra Renault Kadjar og prisbomben Dacia Duster.
XLV byder ind med konkurrencedygtigt udstyr, stort bagagerum og stor trailervægt. Til gengæld er den lidt dyrere end både Qashqai og Kadjar.
Rumænske Dacia Duster underbyder alt og alle på prisen, men halter bagefter på sikkerhed og miljø.