Tirsdag den 6. februar blev sløret endelig løftet for den tredje generation af Mercedes-Benz Sprinter. Verdenspremieren fandt sted i Mercedes’ nyopførte logistikcenter i Duisburg.
Bilen lanceres på de europæiske markeder i juni til priser fra 20.000 euro. Næste år følger en elektrisk udgave.
Næsten uændret design
Ved første øjekast synes bilens ydre design næsten at være uændret. Konceptet Vision Van med bløde former skulle vise sig at forblive et koncept. Den nye Sprinter er nemlig klassisk kantet, og set lige forfra ligner den sig selv med det store kølergitter og stjernen i midten.
Set fra siden ser man, at der er et skarpere knæk mellem kølerhjelmen og forruden, lige som kabinen nu har et tydeligere cab forward-design.
Første med forhjulstræk
I drivlinjen er den skarpeste nyhed, at der nu for første gang i modellens historie kan vælges forhjulstræk. Dermed bliver Sprinter nu lige så alsidig som f.eks. Ford Transit, VW Crafter og MAN TGE med valg mellem baghjulstræk, forhjulstræk og firehjulstræk.
Forhjulstrækket sparer 50 kilo i vægt, hvilket så kan lægges til nyttelasten. De drivende forhjul muliggør også, at bagvognen kan sænkes, så læssehøjden nu er reduceret med 80 mm.
Til de forhjulstrukne modeller kan der fås en nyudviklet 9-trins, konverterbaseret automatgearkasse, som skulle være den første af sin slags i denne vægtklasse. Den supplerer standard-transmissionen, der er en 6-trins manuel gearkasse.
Mere sikkerhed
Som forventet har Mercedes lagt en hel del elektronisk sikkerhed ind i den ny Sprinter – enten som standardudstyr eller som ekstraudstyr.
Muligvis bliver automatisk nødbremse (AEB) standard lige som den er i MAN TGE. Desuden fås nu adaptiv fartpilot, ‘Rear Cross Traffic Alert’, træthedsovervågning og skiltegenkendelse.
På listen over udstyr findes et bakkamera, der viser billedet i bakspejlet. Desuden fås en parkerings-assistent med et selvrensende kamera, der viser omgivelserne i 360 grader rundt (VW Crafter har noget lignende).
En regnsensor og vinduesvisker med et integreret ‘Wet Wiper system’ sikrer et bedre udsyn ved at sprinklervæsken sprøjtes uden gennem viskerarmen lige foran viskerbladet.
Til sikkerheden hører også parkeringsbremsen, og her er Sprinter den første store varebil, der introducerer elektronisk parkeringsbremse. Det frigør lidt mere plads i kabinen og skulle også være billigere i vedligeholdelse.
Overvågning og kommunikation
‘Mercedes PRO connect’ er navnet på et system, der skal hjælpe såvel enkeltpersoner som flådeejere med at overvåge, administrere og planlægge.
Bilen har et kommunikationsmodul, som er koblet til Mercedes PRO connect. Modulet kan programmeres af brugeren selv, fordi det kører på den åbne Linux-platform. Det giver mulighed for, at der kan anvendes software, der er udviklet af en tredjepart. Fordelen er, at modulet så at sige kan skræddersys til den enkelte brugers behov.
Et eksempel på en funktionalitet er, at værdifuld last kan være aflåst i bilen via fjernkontrol. Først når bilen er fremme ved målet, bliver der låst op til godset.
Det nye infotainment-system MBUX bliver også tilgængeligt i Sprinter, ligesom der kan fås en smartphone-app, der kan holde styr på f.eks. brændstofforbrug og serviceeftersyn.
Samme motorer og mange varianter
Intet nyt er også en slags nyt. Således er der intet nyt under kølerhjelmen. Mercedes kører videre med de eksisterende motorer – bortset fra at de er blevet lidt mere miljøvenlige og lidt mere støjsvage.
Det er heller ikke så nyt, at Sprinter kan fås i et utal af varianter. Ifølge Mercedes er det muligt at sammenstykke hele 1700 varianter ved at vælge forskellige kombinationer af drivlinjer, karrosserityper, akselafstande, taghøjder, lastvolumener, kabinetyper, motorer og transmissioner.
Grundlæggende er der fire længder, tre taghøjder og tre akselafstande. Sprinter fås som kassevogn, chassisvogn, mandskabsvogn, pickup, og bus. Totalvægten går fra 3 til 5,5 tons, og den største lastvolumen er 17 kubikmeter.