Beboerne i centrum af Århus får ikke længere spoleret deres morgensøvn af larmende dieselbiler, der henter storskrald. Nu klares denne opgave nemlig af opladningshybrider, der klarer kørslen i den indre by på batterier.
Bilernes navn er Iveco Daily Plugin Hybrid Electric Vehicle (IPHEV), og er i følge leverandøren de første af slagsen i Danmark.
Ombygget i Litauen
Drivlinjen består af en 156-hestes dieselmotor og en el-motor på 85 kW (ca. 114 hk). Batterierne har en kapacitet på 20 kWh. Liften der løfter storskraldet op på ladet, er også el-drevet.
Ombygningen til hybriddrift blev udført af den litauiske virksomhed Elinta.
Under ombygningen var det nødvendigt at udskifte den hydrauliske servostyring med en elektrisk ditto.
Inden i kabinen er monteret et kontrolpanel. Her kan man se, hvor meget strøm, der er på batteriet, hvor økonomisk man kører og hvor mange kilometer, man har igen på ren el-drift.
Kontrolpanelet viser også, om batteriet rent faktisk lades op, mens man kører i dieseldrift, og når bilen lades op i stikkontakten, kan man overvåge hele opladningsprocessen.
I øvrigt findes der en app, der kan spejle kontrolpanelets funktioner – foreløbig dog kun til android-telefoner.
Yder op til 250 HK
Batterierne giver en rækkevidde på 50 km’s kørsel med maks. 75 km/t, og det er nok til at klare selve læsningen og kørslen i miljøzonen.
Uden for zonen startes dieselmotoren. Dette bliver der brug for, da vogntoget kan komme op på i alt 7 tons totalvægt. Når farten kommer op på mindst 50 km/t, kan chaufføren skifte el-motoren om til generator-funktion og dermed sende ladestøm ind i batterierne. Og da det er en opladningshybrid, vil resten af opladningen kunne foregå i stikkontakten.
Skulle der blive brug for noget ekstra power, kan der køres med begge motorer i drift. Det bringer den samlede ydelse op på ca. 250 hk.
En miljøvenlig løsning
Med disse biler har Århus Kommune sikret sig en miljøvenlig og alsidig løsning til afhentning af denne type skrald. Bilerne vil kunne spare kommunen og miljøet for hvad der anslås til 7,7 tons CO2 pr. år pr. bil.
Samtidig har disse hybridbiler ingen problemer med rækkevidden. Dette problem er særlig stort for de rent el-drevne varebiler i denne vægtklasse. En el-bil på 3,5 ton har typisk en rækkevidde på mellem 75 og 120 km med maks. 100 km/t, elektriske apparater tændt og noget cargo i lastrummet.
Opbygget hos Plagborg
De to biler er leveret af Iveco-forhandler I.M Jensen & Bache til vognmand Johs. Sørensen, der udfører opgaven for Århus Kommune. Basisbilen er chassis-modellen 35s16 med hydraulisk servostyring og oliefyr. Brdr. Plagborg har stået for opbygningen med lift, alu-lad og presenning.
Bilen har en nyttelast på 750 kg, hvor standardnyttelasten er 1250 kg. Den begrænsede lasteevne skyldes liftens vægt på ca 300 kg og hybrid-delen, der vejer 200 kg. Til gengæld kan bilen trække en trailervægt på op til 3500 kg.
Liften var en udfordring
Århus Kommune har været med til at designe udformningen for at få den optimale udnyttelse af mulighederne, fortæller salgskonsulent Benn S. Jensen fra I.M Jensen & Bache.
I øvrigt var det lidt af en udfordring at finde en egnet lift, der kunne passe sammen med den senere ombygning til hybriddrift.
– Batteripakkens placering under bilen betød, at det ikke var muligt at montere en traditionel lift. Vi fandt så en løsning med en elektrisk lift fra DHollandia, forklarer han.
I følge Benn S. Jensen er de to skraldebiler de første af slagsen i Danmark. Der kører 8 af samme type i Holland, og kurérgiganten UPS testkører fem eksemplarer i Nordtyskland.