Renault Grand Scenic 1,6 Energy dCi 130 Bose
- Motor: 1,6-liters turbodiesel med 4 cylindre.
- Effekt: 130 hk v. 4000 o/m.
- Moment: 320 nm v. 1750 o/m.
- Gearkasse: 6-trins manuel.
- Maks. anhængervægt: 1850 kg.
- Lasteevne: 678 kg.
- Testbilens pris: 226.174 kr. plus moms.
Varebiler er sjældent spændende at se på. De skal jo bare flytte gods. Og når man så forsøger sig med en personbil bygget om til varebil, ender man oftest med at vælge en kedelig MPV, fordi den er mest praktisk.
I det traditionelle kavaleri har vi f.eks. Citroën Grand Picasso, Kia Carens og VW Touran. Peugeot er med sin 5008-model gået mere i retning af SUV-designet og med et vellykket resultat.
Men så er der Renault Grand Scenic. Den hæver sig op over den grå masse på sine 20 tommer store fælge. Bilen synes at være designet rundt om hjulene, og de fås ikke mindre.
Store hjul for fremtiden
Det var også på tide. I snart en menneskealder har bildesignerne tegnet nye biler med store, flotte hjul for så i produktionsfasen at se dem blive reduceret til størrelser, der slet ikke klæder bilen. Men sådan går det, når koncept bliver til virkelighed i en verden, hvor dæk og fælge jo er komponenter, der kan spares på for at holde en konkurrencedygtig pris.
Renault kundgjorde så for et års tid siden, at de ville skrue 20 tommers fælge på så mange modeller som muligt. Og der skulle endda være økonomisk ræson i det, eftersom identisk fælgstørrelse til alle modeller vil kunne spare på udviklingsomkostningerne.
En af de grundlæggende regler for design af flotte biler er, at hjulets diameter udgør cirka det halve – og gerne mere – af bilens højde. Alle sportsvogne opfylder dette krav.
Renault Grand Scenic er næsten det modsatte af en sportsvogn. At den alligevel er nærmest skulpturel at se på, kan i høj grad tilskrives hjulenes dimension. Diameteren – inklusive dæk – er 73 cm, og bilen er 166 cm høj.
Dejlig diesel, flot kabine
Dækprofilen er 55, som er på knækket til at være et ukomfortabelt lavprofildæk. Men der skal efter vores mening ikke lides ret meget for skønheden. Undervognen synes at være rimelig godt affjedret.
Også styretøjet er godkendt. Det er præcist uden dog at hæve sig op over gennemsnittet.
Man sidder også ganske okay i førersædet, hvorfra man desværre har et ret så dårligt udsyn gennem de ellers så stilige og særdeles smarte rudeflader.
Fremdriften er ren nydelse med den 1,6 liters dieselmotor, der yder 130 hk. I tilgift kan man så glæde sig over kabinen, der opleves moderne med sine digitale instrumenter og et design, der er som bygget op omkring trykskærmen.
Fordelen ved at vælge en ombygget varebil er ikke kun designet og komforten. Man får også personvognens højere sikkerhedsstandard med i købet.
Således er den automatiske nødbremse – AEB – standard. Den virker dog kun ved lave hastigheder. Med i købet får man også vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk fjernlys.