Makeover til gammel arbejdshest

Mitsubishi L200 får flere 4WD-indstillinger, skarpere design og større forbremser, men holder ellers på sine gamle dyder. Bilen kommer til Europa i 2019/20.
Trods ændringerne er sjette generation af Mitsubishi L200 fortsat bygget på en chassisramme. Foto: Mitsubishi.
Trods ændringerne er sjette generation af Mitsubishi L200 fortsat bygget på en chassisramme. Foto: Mitsubishi.

Sjette generation af Mitsubishis navnkundige 1-tons pickup L200 havde verdenspremiere for nylig i Bangkok. Samtidig kan modellen fejre sit 40 års jubilæum i år.

Bilen fremstår med et markant nyt udseende, særlig i fronten, hvor de højtsiddende, brede forlygter fanger blikket. Dertil kommer et nyt karrosseri med mange nye linjer.

Også kabinen er blevet frisket op. Blandt andet har betjeningspanelet og luftdyserne fået indramninger i sølv-look, og den oplevede kvalitet skulle have fået et løft med anvendelse af et blødere plastmateriale.

Ændringer i 4WD-systemet

Uændret – og godt det samme – er bilens grundlæggende konstruktion. Chassisset er som altid boltet fast på en stigeformet ramme af stål. Dermed skulle L200 kunne bevare sin position som en fremkommelig terrænbil.

Egenskaberne i terrænet er måske endda blevet bedre. I hvert fald introduceres nogle ændringer i 4WD-systemet. Dels får det kendte ‘Super-Select 4WD’ selskab af ‘Easy Select 4WD’, der er en mere simpel udgave.

Bredere terræn-menu

Begge 4WD-systemer indeholder en ny og lidt bredere terræn-menu, hvor indstillingerne nu hedder GRAVEL, MUD/SNOW, SAND og ROCK. Disse indstillinger kan kun vælges i 4LLc, hvor der trækkes på alle fire hjul, og hvor for- og bagakslen er låst sammen.

Som andre lignende systemer hos andre mærker, læser bilen underlaget og tilpasser fremdriften ved at regulere på motorkraften, bremsesystemet og transmissionen. Bilen har også en ned ad bakke-kontrol (Hill Descent Control), der automatisk begrænser hastigheden, når der køres ned ad en stejl skråning.

Fem assistentsystemer

Assistentsystemerne omfatter advarselssystemet Forward Collision Mitigation (FCM), der registrerer biler og fodgængere foran bilen, blindvinkeladvarsel og Rear Cross Traffic Alert, der advarer om krydsende trafik bagude, mens man bakker.

Desuden er der Multi Around Monitor, der giver det 360-graders kig rundt om bilen og Ultrasonic Misacceleration Mitigation, der begrænser eller undgår uheld som følge af, at man utilsigtet kommer til at træde lidt for hårdt på speederen, mens man manøvrerer bilen under trange forhold.

Større forbremser

Undervognen er ændret med større skiver og kalibre til forbremserne og større støddæmpere med et større olieindhold til baghjulene.

Den gamle fem-trins automatgearkasse er skiftet ud med en ny seks-trins, hvilket skulle give en blødere og mere kraftfuld acceleration.

Europæiske specifikationer i 2019

L200 fremstilles på fabrikken Laem Chabang i Thailand. Fabrikken drives af Mitsubishis produktionsenhed og distributør Mitsubishi Motors (Thailand) Co. Ltd.

Salget starter i Thailand den 17. november, og herefter følger markederne i Sydøstasien, Stillehavsregionen, Mellemøsten, Europa, Afrika og Latinamerika. I alt skal L200 sælges i cirka 150 forskellige lande.

Tekniske specifikationer for modellerne til det Europæiske marked kan endnu ikke oplyses. De vil tidligst være tilgængelige i sensommeren 2019.

Relateret indhold