Gennem de senere år er det som følge af den teknologiske udvikling blevet langt lettere for håndværkere at fravælge den personlige kontakt til byggematerialeprocenterne, når de eksempelvis har spørgsmål eller ønsker at bestille et produkt. Det betyder dog ikke, at det er blevet mindre vigtigt at have en personlig kontaktperson.
Det er konklusionen på en ny undersøgelse blandt flere end 500 danske håndværksmestre, som vindueskoncernen Inwido, herunder Outrup Vinduer & Døre, står bag. Her har hele 58 procent af de adspurgte håndværksmestre angivet, at en personlig kontaktperson i høj grad er et afgørende parameter for valget af vindues- og dørleverandør, og faktisk er det særligt de unge i alderen 15-39 år, der trækker andelen op.
Opdeling sikrer fast kontakt
Når man som håndværksmester ringer til Outrup Vinduer & Døre, vil man med stor sandsynlighed få den samme medarbejder i røret, som det var tilfældet, sidst man ringede.
– Både vores rådgivere på kontoret og vores kørende sælgere er opdelt efter postnumre, og på den måde sikrer vi, at vores kunder hele tiden har kontakt med den samme medarbejder. Medarbejderen og kunden vil med tiden komme til at kende hinanden, og dermed får vi en rigtig god forståelse for kundens ønsker og behov, forklarer salgschef i Outrup Vinduer & Døre, Jan Kampman, og fortsætter:
– Når selv de unge, som jo nærmest er digitalt indfødte, svarer, som de gør, tyder alt på, at den gode relation mellem mennesker stadig bliver et afgørende parameter i branchen fremover, og derfor vil vi selvsagt fortsætte med vores måde at gribe salgs- og rådgivningsarbejdet an på, siger Jan Kampman.