Tyskland bygger lillesøster til Femern-tunnelen

Den eksisterende bro, som forbinder øen Fehmarn og det tyske fastland, kan ikke håndtere den kommende trafikmængde fra Femern Bælt-tunnelen. Derfor har tyskerne besluttet at anlægge en sænketunnel ved siden af.
Sænketunnelen bliver 1,7 kilometer lang. Broen vil blive istandsat til brug for fodgængere, cyklister og langsom vejtrafik. Visualisering: Deutsche Bahn.
Sænketunnelen bliver 1,7 kilometer lang. Broen vil blive istandsat til brug for fodgængere, cyklister og langsom vejtrafik. Visualisering: Deutsche Bahn.

Deutsche Bahn har netop meddelt, at der sammen med Forbundstransportministeriet og delstaten Slesvig-Holsten er truffet beslutning om, at den nye faste forbindelse over Fehmarnsund mellem øen Fehmarn og det slesvig-holstenske fastland bliver en sænketunnel.

Sænketunnellen er udvalgt som den foretrukne løsning på baggrund af analyser af en række tekniske alternativer, herunder en boret tunnelløsning, en ny kombineret vej- og jernbanebro samt to nye separate broer for jernbane og vej.

– Det er glædeligt, at der efter grundige analyser er truffet beslutning om en ny, fast Fehmarnsund-forbindelse. Jeg noterer mig, at valget er faldet på en sænketunnel ligesom Femern Bælt-tunnelen. Det bidrager til, at vi i fremtiden får en stærk og miljøvenlig mobilitetskorridor for hele regionen, siger Claus F. Baunkjær, administrerende direktør for Femern A/S.

Med den valgte sænketunnelløsning bevares samtidig den eksisterende Fehmarnsund-bro fra 1963, som i dag består af to vejspor og et enkelt jernbanespor. Broen vil blive istandsat til brug for fodgængere, cyklister og langsom vejtrafik.

Den nye Fehmarnsund-forbindelse vil blive en 1,7 kilometer lang sænketunnel til kombineret vej- og jernbanetrafik, bestående af fire vejbaner samt to elektrificerede jernbanespor. Tunnelen indgår i opgraderingen af de tyske jernbane- og vejlandanlæg som led i Femern Bælt-projektet. Den nye Fehmarnsund-forbindelse vil stå klar, når Femern Bælt-tunnelen åbner.

Relateret indhold