Teknikentreprenør i endnu et opkøb – nye muligheder på det danske marked

GK Danmark fortsætter sin vækststrategi på servicemarkedet og overtager Airmasters danske serviceforretning.
Fremadrettet vil Airmasters danske kunder få serviceret deres ventilationsprodukter af GK Danmark, der har hovedkontor i Odense og otte afdelinger fordelt over hele landet.
Fremadrettet vil Airmasters danske kunder få serviceret deres ventilationsprodukter af GK Danmark, der har hovedkontor i Odense og otte afdelinger fordelt over hele landet.

De seneste to år har teknikentreprenøren GK Danmark indgået strategiske alliancer med Dantherm og OK Energiteknik om opkøb af deres serviceforretninger.

Nu har virksomheden også opkøbt ventilationsspecialisten Airmasters serviceforretning.

En handel, der sker for at sikre kunderne en tværfaglig helhedsløsning, mens Airmaster selv kan fokusere på skalering af kerneforretningen med udvikling, rådgivning og salg af decentral ventilation til institutioner, skoler samt modulbyggeri.

– Med overtagelsen af Airmasters serviceforretning får vi nye muligheder på det danske marked, hvor vi understøtter vores strategi om at øge vores tilstedeværelse i markedet, siger regionsdirektør Lars Sjørring fra GK Danmark og tilføjer:

– Den absolut vigtigste rolle for GK er at løse de stadigt mere komplicerede tekniske opgaver på en professionel og effektiv måde, så kunderne oplever værdi i samarbejdet. Samtidig skal vi gå forrest i rådgivningen om bæredygtige løsninger, så vi og kunderne kan sikre et bedre klima til de kommende generationer.

Det helt rigtige match

I mere end 30 år har Airmaster udviklet løsninger til decentral ventilation, og i seneste regnskabsår har Airmaster opnået en bruttofortjeneste på 92,6 mio. kroner mod 69,7 mio. kroner året inden svarende til en vækst på godt 32 %.

Og bundlinjen er fuldt med:

Airmaster har leveret et resultat efter skat på 30 mio. kroner mod 18,5 mio. kroner året før, hvilket svarer til en vækst på 62 %.

– Vores serviceforretning er et rentabelt forretningsområde, der udgjorde en betydelig andel af vores omsætning, men en del af vores forretning, som vi vurderede vanskelig at skalere. Frasalget er derfor en strategisk beslutning, som understøtter Airmasters forretningsstrategi, forklarer CCO Lasse Mikkelsen fra Airmaster og uddyber:

– Der er flere aktører i Danmark, som kan lave det, som GK kan. Men den samlede pakke i forhold til tyngde i markedet, bæredygtighed, dedikation og specialer gjorde, at vi fandt, at GK var det helt rigtige match til at betjene vores kunder.

Efter overtagelsen af Airmasters serviceforretning beskæftiger GK Danmark flere end 450 medarbejdere fordelt over landet, heraf 150 hos faste underleverandører.

Relateret indhold