Stark Group øger igen omsætningen, men indtjeningen tager større fald

Drevet af stort opkøb i Storbritannien steg omsætningen i Stark Group med 10,3 %. Udnyttelse af stordriftsfordele og en stram styring af omkostningerne har dog ikke været nok til at kompensere for inflationspresset, lyder det fra koncernen.
Søren P. Olesen i hvid skjorte og sort jakke.
- Vi har orden i eget hus, lyder det fra Group CEO, Søren P. Olesen.

Stark Group nåede i regnskabsåret 2023/24 en omsætning på ca. 57,9 mia. kroner – en stigning på 10,3 %.

Derimod faldt driftsindtjeningen med 18,4 % til ca. 2,8 mia. kroner.

Læs også

Stark Group fremskynder britisk opkøb for 6,4 mia. kr.

– Vi leverer et tilfredsstillende resultat efter et år i modvind, siger Group CEO, Søren P. Olesen, og uddyber:

– Efterspørgslen har været historisk svag efter flere år med høje inflations- og renteniveauer og makroøkonomiske udfordringer. Det har sat sig i alle dele af byggeriet. Vores fokus er på at drive en finansiel sund virksomhed, der står klar til at vinde markedet, når det vender. Særligt tilfreds er jeg med, at vi har accelereret vores vækst og transformationsprogram samtidig med, at vi har klaret udfordringerne fra et vanskeligt marked.

Læs også

Nrep trækker sig fra Tetriis: Ikke det exit vi investerede i

Han fortæller videre, at Stark Group er i gang med et omfattende vækst- og transformationsprogram, der skal levere synergier og skalafordele til Europas største distributør af byggematerialer:

Siden 2020 har virksomheden i gennemsnit årligt øget omsætningen med 17,4 % og gennemført 31 opkøb.

– Vi har orden i eget hus

– Vi investerer i vores virksomhed og er lykkes med at accelerere vores vækst- og transformationsprogram i et af de mest udfordrende år i mine ti år i Stark Group. Det er vigtigt, fordi programmet sikrer os skalafordele, og fordi vi står endnu bedre, når markederne vender, siger Søren P. Olesen.

Læs også

Det går støt og roligt frem for HusCompagniet, der indsnævrer årets forventninger

I det seneste år har koncernen åbnet 15 nye byggemarkeder. Samtidig investerer man i forbedret logistik på tværs af virksomheden og har senest åbnet et nyt distributionscenter i Stockholm, der sikrer næste-dagslevering til 114 ud af 116 trælaster og hovedparten af alle byggepladser i Sverige, der som land strækker sig over 1.600 km.

Desuden investerer selskabet i en bedre digital platform, der gør virksomheden hurtigere og skal give kunderne bedre løsninger:

– Vi har orden i eget hus og er langt fremme på bæredygtighed. Næste skridt er at omsætte det til løsninger, der er relevante for vores leverandører og kunder, så bæredygtighed får et liv i det marked, hvor håndværkere hver dag står med valget imellem flere produkter. Det er et marked, som er under etablering, siger Søren P. Olesen.

Relateret indhold