Positiv modtagelse af HH-forbindelse

Danske Anlægsentreprenører mener, at en fast forbindelse under Øresund mellem Helsingør og Helsingborg vil betyde en stor samfundsmæssig gevinst.
I fremtiden skal Øresund - måske - ikke kun krydses mellem København og Malmø. Nu snakkes der fra politisk side også om en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, og Danske Anlægsentreprenører er positive. Foto: Colourbox.
I fremtiden skal Øresund - måske - ikke kun krydses mellem København og Malmø. Nu snakkes der fra politisk side også om en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, og Danske Anlægsentreprenører er positive. Foto: Colourbox.

Ikke uventet modtages meddelelsen om, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil igangsætte en strategisk analyse af mulighederne for en fast forbindelse under Øresund mellem Helsingør og Helsingborg, med begejstring hos Danske Anlægsentreprenører.

Direktør Niels Nielsen siger til Dagens Byggeri, at det er vand på anlægsentreprenørernes mølle, men samtidig understreger han, at der er tale om et projekt, der, hvis det gennemføres, giver en nettogevinst for hele det danske samfund:

– Der er beregninger, som viser, at vi kan tjene 27 milliarder kroner på en HH-forbindelse. Det svarer til et samfundsøkonomisk afkast på mere end seks procent, siger Niels Nielsen.

Ikke bagest i køen

Han mener ikke, at en HH-forbindelse nødvendigvis kommer bagest i køen efter Femern- og Kattegatforbindelserne, men han erkender, at der er lange udsigter til, at gevinsterne kan høstes:

– Desværre, men ministerens tanker om en HH-forbindelse er på den anden side en demonstration af fremsynethed. Det tager lang tid, fra man begynder at lave de strategiske analyser, til man kan benytte forbindelsen. Der skal gennemføres andre analyser og undersøgelser, træffes beslutninger, indhentes tilladelser og så videre. Infrastrukturinvesteringer fordrer, at man har det lange lys på, og det har ministeren i dette tilfælde. En HH-forbindelse kan booste en udvikling i hele samfundet og specielt i Nordsjælland. Det kræver dog også en række andre trafikinvesteringer, som man skal forberede sig på, så man kan få en rationel planlægning og gennemførelse af de nødvendige infrastrukturinvesteringer i veje og jernbaner, siger Niels Nielsen videre.

OPP er vejen frem

Helsingør har i forvejen en færdig motorvejsforbindelse, der dog måske skal udvides med flere spor, hvis der kommer en fast forbindelse under Øresund.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) mener selv, at en fast HH-forbindelse eventuelt kan brugerfinansieres efter samme model som Storebælts- og Øresundsforbindelserne, men Niels Nielsen efterlyser mere fokus på OPP – eventuelt med de danske pensionskasser inde i billedet:

– En skattefinansiering bliver der næppe tale om. Men der har været – og er – interesse fra private investorer i skikkelse af blandt andre pensionsselskaberne. Socialdemokraten Rasmus Prehn har i øvrigt tidligere været interesseret i at undersøge en sådan finansieringsmodel nærmere. Det vil også åbne mulighed for at finansiere nogle af de tilsluttende landanlæg, slutter Niels Nielsen.

Relateret indhold