Ny flaskehals truer, hvis E45 udvides

Business Region Aarhus er godt tilfredse med regeringens infrastrukturudspil, men vil bekæmpe flaskehals.
Regeringen vil udvide E45 fra Vejle til Aarhus, men Vejdirektoratets VVM-undersøgelse dokumenterer også, at der vil opstå kritisk trængsel, hvis ikke strækningen Aarhus N - Randers N bliver udvidet. Illustration: Business Region Aarhus.
Regeringen vil udvide E45 fra Vejle til Aarhus, men Vejdirektoratets VVM-undersøgelse dokumenterer også, at der vil opstå kritisk trængsel, hvis ikke strækningen Aarhus N - Randers N bliver udvidet. Illustration: Business Region Aarhus.

Business Region Aarhus

  • Business Region Aarhus er en funktionel byregion, som sammen med erhvervslivet,videninstitutioner og organisationer skaber kritisk masse, udvikler fælles løsninger på udfordringer og styrker konkurrenceevnen i de erhvervsmæssige styrkepositioner. Både nationalt og internationalt.
  • Business Region Aarhus består af Hedensted, Horsens, Skanderborg, Samsø, Odder, Norddjurs, Syddjurs, Randers, Silkeborg, Favrskov, Viborg og Aarhus kommune. Tilsammen en million østjyder og en halv million arbejdspladser.

– Det er rigtigt set af regeringen at prioritere udvidelsen af E45. Det vil vi gerne kvittere for. Motorvejen mellem Kolding og hele vejen op til Limfjorden er Jyllands trafikale hovedpulsåre, som i markant stigende grad stopper til. Det er derfor vigtigt, at udvidelsen snart begynder, men også at alle strækninger udvides.

Ordene kommer fra formandskabet i Business Region Aarhus, der udtaler sig på vegne af de 12 borgmestre i sammenslutningen.

De henviser til Vejdirektoratets undersøgelser fra 2020, som dokumenterer, at en udvidelse af strækningerne i det østjyske bybånd imellem Vejle og Randers N er nødvendig, fordi der daglig er stor trængsel på alle strækninger.

Ifølge formandskabet er det er derfor godt, at regeringen vil udvide fra Vejle til Aarhus, men Vejdirektoratets VVM-undersøgelse dokumenterer også, at der vil opstå kritisk trængsel, hvis ikke strækningen Aarhus N – Randers N også bliver udvidet.

Udvidelse giver ny flaskehals

Vejdirektoratet dokumenterer desuden, at trængslen på Aarhus N – Randers N bliver forstærket af udbygningen af E45 fra Aarhus til Vejle. I regeringens infrastrukturudspil indgår forbedring af tilslutningsanlæg omkring Randers. Det løser en del af udfordringerne, men ikke alle.

– E45 imellem Aarhus N – Randers N risikerer at blive en flaskehals, hvis den strækning ikke kommer med, siger formand i Business Region Aarhus, Kasper Glyngø og fortsætter:

– Vi vil derfor sammen med erhvervslivet igangsætte et øget pres, så Folketingets partier støtter udvidelsen af E45 hele vejen fra Vejle til Randers Nord. Det østjyske bybånd imellem Vejle og Randers N er det største vækstcenter uden for hovedstaden.

Vejdirektoratets seneste tal viser, at den østjyske motorvej E45 klart oplever den største stigning i trængslen blandt de 10 mest trængselsbelastede motorveje i Danmark, fremhæver Business Region Aarhus.

Trængsel er en udfordring rundt om i landet. Grafik: Business Region Aarhus.
Trængsel er en udfordring rundt om i landet. Grafik: Business Region Aarhus.

På blot to år (2016-2018) er trængslen steget med over 32 procent. Derfor pointerer formandskabet, at det er vigtigt for jobskabelse og den fortsatte vækst, at infrastrukturen kan understøtte udviklingen til gavn for hele Danmark. Væksten i den danske klimavenlige eksport af fødevarer, vand- og vindteknologi bliver væsentligt hæmmet af trængslen på E45, så det haster med en udvidelse på hele strækningen mellem Vejle og Randers N, mener sammenslutnignen.

Relateret indhold