Nordelektro droppede licitationerne: Nu blomstrer serviceforretningen

Nordjysk teknikspecialist har fundet vækstsporet og forbereder sig på ekspansion mod syd.
Hans Peter Andersen smed licitationerne på porten, og nu er underskud vendt til overskud. Pressefoto.
Hans Peter Andersen smed licitationerne på porten, og nu er underskud vendt til overskud. Pressefoto.

Nordelektro

  • Nordelektro har rødder tilbage til 1934 og udfører installation, service og vedligehold inden for områderne el-teknik, sikring, elektromekanik, elevatorer, kraner og maskiner. Virksomheden har nordjyske rødder, med afdelinger i Aalborg og Frederikshavn, men arbejder over hele Danmark for en bred kundegruppe.

Anledningen var egentlig at få løst et problem med nogle elevatorer. Men Lisbeth Pind valgte i stedet at samle hele 10 leverandøraftaler hos Nordelektro, da hun som ny driftschef skulle effektivisere vedligeholdelsen af de knap 1400 boliger i Hobro Boligforening.

– Ved at samle alle aftalerne har vi optimeret driften betydeligt og fået en større sikkerhed for, at de lovpligtige eftersyn bliver overholdt. Vi bruger færre ressourcer på vedligehold, og som driftschef har jeg fået en sparringspartner, som efterhånden kender vores installationer bedre, end jeg selv gør, siger Lisbeth Pind.

Hobro Boligforening er én blandt en hastigt voksende mængde af kunder, der samler ansvaret for vedligehold af samtlige tekniske anlæg hos Nordelektro. Multiservice, som konceptet hedder, er over de seneste år opbygget fra ingenting til nu over 50 faste kunder, som får serviceret alt fra elevatorer og porte til brandalarmering og ventilationsanlæg. Det er en væsentlig årsag til, at Nordelektro sidste år vendte underskud til overskud – og i 2018/19 har kurs mod det bedste årsresultat i flere år.

– Vi oplever, at vi med Multiservice kan differentiere os på andet end pris. Vi skræddersyr en løsning til kunden og overtager ansvaret for drift og vedligehold af samtlige tekniske installationer. Det skaber stor værdi for kunden, fordi de kun skal ringe ét sted hen, i stedet for at bruge tid og kræfter på at holde styr på en masse forskellige leverandører, siger administrerende direktør Hans Peter Andersen.

Nørder med sans for service

Da Hans Peter Andersen blev ansat som administrerende direktør i starten af 2015, hentede Nordelektro størstedelen af sine opgaver på licitationsmarkedet.

I dag udgør serviceforretningen 90 procent af en støt stigende omsætning. I samme periode er medarbejderstaben vokset fra 28 til 45.

– For fire år siden traf vi en strategisk beslutning om, at vi ikke længere ville byde på entrepriser i licitation. Det gjorde vi, fordi teknisk service er vores kernekompetence. Vores medarbejdere er nørder, der er sindssygt dygtige til at udvikle individuelle løsninger i dialog med kunden. De trives ikke med fast definerede opgaver med mange gentagelser, siger Hans Peter Andersen.

Randers og Aarhus i sigte

Nordelektro åbnede for to år siden en afdeling i Frederikshavn som supplement til hovedkontoret i Aalborg, og Hans Peter Andersen lægger ikke skjul på, at ambitionen er at vokse yderligere.

– Det er planen, at vi inden for en overskuelig fremtid etablerer os i Randers-området, hvor vi har oplevet stor kundetilgang. Det vil samtidig give nye muligheder i Midt- og Østjylland, som er et rigtig spændende område, siger han og fortsætter:

– Vores største udfordring i forhold til ekspansion er nedbrud ude hos kunderne. Vi kan sagtens køre langt for at lave eftersyn. Men ingen virksomheder vil vente halvanden time på en tekniker, hvis de har driftstop på en kran eller en elevator. Den udfordring kan vi kun løse ved at placere os strategisk flere steder rundt omkring i landet, siger Hans Peter Andersen.

Vores medarbejdere er nørder, der er sindssygt dygtige til at udvikle individuelle løsninger i dialog med kunden.

Relateret indhold