Niras’ netop offentliggjorte årsregnskab for 2023, der viser en stigende omsætning til 3,8 mia. kroner og rekordhøj indtjening (EBITA) på 167 mio. kroner, markerer samtidig, at rådgivervirksomheden er kommet ud af dens strategiperiode for 2021-2023, hvor de fleste strategiske mål er opnået.
Læs mere: Niras når rekordhøj indtjening
Det fortæller adm. direktør Carsten Toft Boesen og påpeger, at virksomheden dermed har etableret et solidt fundament for den kommende strategiperiode for 2024-2026, hvor international vækst samt identitet og kultur bliver vigtige fokusområder som supplement til de fortsatte strategiske investeringer i digitalisering og bæredygtig omstilling:
– I den kommende strategiperiode forventer vi vækst på især på de nordeuropæiske markeder, og vi har et ambitiøst mål om at fordoble Niras frem mod 2030, siger han og uddyber:
Identitet og kultur
– Vi skal byde mange nye kolleger velkommen i de kommende år, både nationalt og internationalt. Vi har derfor fokus på at udvikle og bevare Niras identitet og kultur, som er kendetegnet af lav grad af centralisering og en høj grad af autonomi og selvbestemmelse – og undgå de tunge processer og fordyrende bureaukrati, der ofte følger med virksomheder af en vis størrelse.
Læs også: Niras: Vi skal turde slippe firmainteresserne og fokusere på de fælles succeskriterier
Siden 2020 er antallet af medarbejder steget fra 2.181 til i dag 2.857 fordelt på 60 kontorer rundt om i verdenen, og Carsten Toft Boesen er overbevist om, at virksomhedens identitet og kultur er afgørende for fortsat at kunne tiltrække medarbejdere i et stærkt konkurrencepræget jobmarked:
– Vores mål er at kombinere den lille virksomheds nærvær og agilitet med den store virksomheds kapacitet og ekspertisemæssige bredde; det gør vi bl.a. ved at organisere os som et netværk af robuste, selvbærende forretningsenheder med strategisk autonomi til at opnå markedslederstatus inden for deres respektive nicher, siger han.