Maleroverenskomst med små resultater

Trods et par af de sammenbrud, der nærmest er en del af traditionelle overenskomstforhandlinger, så er byggesektoren kommet forholdsvis smertefrit igennem overenskomstsituationen.
Danske Malermestre havde gerne set bedre resultat omkring kørepenge, men fik dog andre indrømmelser, forklarer Ole Draborg. Pressefoto.
Danske Malermestre havde gerne set bedre resultat omkring kørepenge, men fik dog andre indrømmelser, forklarer Ole Draborg. Pressefoto.

Det gælder også hos Danske Malermestre, der blandt andet gerne havde set bedre resultat omkring kørepenge, men dog kom et lille stykke ad vejen:

– Vore kørepengeregler er designet for 70-80 år siden. De tager ikke højde for, at virksomhederne ofte arbejder langt væk fra deres lokalområde. Tidligere var det almindeligt, at en malervirksomhed arbejdede lokalt i en by, mens de i dag ofte arbejder på tværs i landet for at udføre en opgave. Vi er nødt til at have nogle regler, der tager højde for det. Vi gik efter lavere betaling for transporttid, men det lykkedes ikke. Det er ret dyrt at transportere malersvendene rundt om i landet, siger direktør Ole Draborg fra Danske Malemestre til Dagens Byggeri.

Må sove i beoelsesvogne

Til gengæld fik arbejdsgiverne andre indrømmelser:

– Det gælder eksempelvis, at vore malersvende fremover kan overnatte i beboelsesvogne på byggepladserne. Desuden kan vi som forsøgsordning stille firmabil til rådighed for malesvenden, og så skal man til gengæld ikke betale den forbrugte transporttid.

På lønområdet har malerne fulgt resultaterne fra det øvrige arbejdsmarked, hvor DI svinger taktstollen over arbejdsgiverne.

Og mens arbejdsgiverne på det øvrige byggeområde kunne glæde sig over øget fleksibilitet i arbejdstiden, så har malerne hele tiden haft den ønskede fleksibilitet:

– Vi har den ultimative fleksibilitet i vores overenskomst. Vi har mulighed for at aftale varierende ugentlig arbejdstid for svendene, når blot den ugentlige arbejdstid i gennemsnit bliver 37 timer over en ét-årlig periode.

Kvindefag

Der er visse steder i byggesektoren hejst advarselssignaler om truende flaskehalse, men så galt står det endnu ikke til hos malerne. Det kan dog hurtigt ændre sig:

– Vi imødeser problemer med at skaffe arbejdskraft i løbet af foråret og sommeren, hvor vi kommer i nærheden af fuld beskæftigelse og ingen ledighed, siger Ole Draborg, der dog erkender, at malerbranchen har haft held til at tiltrække mange kvinder til malerfaget og dermed en bredere rekruttering.

Relateret indhold