Lidt er bedre end ingenting

Kravene om at installere fartskrivere i helt almindelige håndværkerbiler har affødt så mange protester, at de nu bliver lempet. Men der er fortsat problemer.
Selv om kravene til køre-hviletid lempes, er det dog ifølge Håndværksrådet ikke nok, for mange håndværksvirksomheder skal fortsat have installeret "dyre og bøvlede" fartskrivere i varevognene. Foto: Colourbox.
Selv om kravene til køre-hviletid lempes, er det dog ifølge Håndværksrådet ikke nok, for mange håndværksvirksomheder skal fortsat have installeret "dyre og bøvlede" fartskrivere i varevognene. Foto: Colourbox.

Selv om kravene til køre-hviletid lempes, er det dog ifølge Håndværksrådet ikke nok, for mange håndværksvirksomheder skal fortsat have installeret dyre og bøvlede fartskrivere i varevognene.

Siden 2. marts 2015 er grænsen for, hvor langt en håndværker må køre med værktøj og materiale fra virksomhedsadressen, blevet udvidet fra 50 kilometer til 100 kilometer.

– Lempelsen er et skridt i den rigtige retning, men det er stærkt beklageligt, at håndværksvirksomheder fortsat rammes af køre- og hviletidsregler, der er rettet mod transportbranchen, mener Håndværksrådets chefkonsulent Lars Magnus Christensen.

Håndværkerundtagelse

Ændringen i køre- og hviletidsreglerne får ifølge Håndværksrådets nyhedsbrev betydning for de virksomheder, som falder ind under håndværkerundtagelsen, Den gælder for “køretøjer med en tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, som benyttes til transport af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter under udøvelsen af sit erhverv”- hvor man er undtaget fra reglerne og ikke skal have en fartskriver installeret.

– Udvidelsen til de 100 kilometer vil gøre livet lettere for nogle virksomheder, mens reglerne og fortolkning af disse fortsat giver bøvl for andre virksomheder. Selvom grænsen er udvidet, så vil virksomheder med arbejdsopgaver mere end 100 kilometer fra virksomhedens adresse fortsat skulle have en fartskriver installeret, uanset hvor mange eller få gange kilometergrænsen overskrides. Det medfører enten et nej til kunder eller en merudgift, siger Lars Magnus Christensen.

Tysk opskrift er bedre

Udover at reglerne er ufleksible, så har den danske fortolkning ifølge Håndværksrådet også været under kritik, fordi Håndværksrådet blandt andet kan henvise til Tysklands fortolkning af reglerne i en mere lempelig retning.

Uoverensstemmelsen handler om definitionen på “materiale” og “gods”, da det har betydning for, hvornår man kan være undtaget reglerne:

– Vi har dokumentation for, at Tyskland har en bredere fortolkning af, hvornår du er undtaget reglerne. Eksempelvis kan man i Tyskland få lov at fragte en bil under reparation uden brug af fartskriver, mens det i Danmark tolkes som godstransport, siger Lars Magnus Christensen.

Relateret indhold