De internetkriminelle har nemmere ved at få adgang til virksomheders computere end nogensinde før. Det skyldes, at især mange mindre virksomheder ikke tager de nødvendige forholdsregler.
Den store problematik ligger i, at mindre virksomheder finder det uoverskueligt at forholde sig til IT-sikkerhed, især fordi de fleste forbinder det med en større løsning, der bærer mange omkostninger med sig.
Virksomheder er sårbare
I virkeligheden skal der ikke så meget til. En sikker IT-løsning behøver ikke at være dyr for at være mere end tilstrækkelig. Mange virksomheder har blot brug for at kunne sikre sine data, holde computersystemerne vedlige og have tilstrækkelig beskyttelse installeret.
IT gør en masse ting nemmere, men samtidig gør IT også virksomheder sårbare. Det er derfor nødvendigt at være præventiv, da prisen for manglende IT-vedligeholdelse i sidste ende kan blive dyr. Ansvaret for IT påhviler oftest den mest IT-kyndige i virksomheden, eksempelvis ejeren, der har helt andre fokusområder end at sørge for sine ansattes PC-vedligeholdelse.
– Vi bliver stort set dagligt kontaktet af mindre virksomheder, der er blevet ramt af virusangreb og som har mistet vigtige data på computeren. Det er et stort problem ikke at have sine computere i orden, da det eksempelvis er lovpligtigt at kunne vise regnskabstal for de fem forgangne år. Mange har i bund og grund daglige problemer med langsomme computere og diverse nedbrud, der ikke udelukkende kan løses med et velfungerende antivirus-program, men også kræver løbende vedligeholdelse af computeren, siger Andreas Kristiansen, der er medstifter af det danske IT-firma MYPCSupport.
Få hjælp i tide
Langt hen ad vejen er man rigtig godt stillet med løbende vedligeholdelse, opdatering og et ordentligt sikkerhedsprogram. Hertil er det vigtigt at vælge en software, der både indeholder firewall og antiphishing, som henholdsvist beskytter mod angreb udefra og indgreb i private data.
– Når virksomheder bliver ramt af IT-angreb, er det ikke bare dyrt rent økonomisk men også tidsmæssigt, da der lige pludselig er mange års data og fakturaer, der skal styr på igen. En løbende hjælp til systemvedligeholdelse optimerer arbejdsgangen samt systemernes levetid, siger Andreas Kristiansen.
Samtidigt slipper man for at slæbe sin PC ud af huset, når problemerne opstår, da IT-support i dag kan foretages over fjernværktøjer, der gør geografi til en ubetydelig størrelse, siger han til Dagens Byggeri.
Agerer man forebyggende overfor IT, ligger der både tidsmæssige og økonomiske besparelser for en virksomhed at skaffe sig hjælp i tide, der gør at man istedet kan rette fokus på at høste det fulde udbytte af teknologiens muligheder.
Hos MYPCSupport er der stor fokus på at komme de store sikkerhedshuller til livs. Der tilbydes derfor i øjeblikket gratis servicetjek af en IT-ekspert til både private og erhverv, som i øjenhøjde giver en forståelse af eventuelle problemer.