Mens stadigt mere kontakt til det offentlige bliver med en computer som mellemmand, går Københavns Kommune nu den stik modsatte vej.
Fremover vil borgere og erhvervsliv bare skulle trykke et telefonnummer. Så vil de få en medarbejder i røret, der kan give vejledning til alt fra ansøgninger om at anmelde støv og støj samt søge om byggetilladelse. Kontaktcenteret er et led i Københavns Kommunes erhvervsstrategi og vil i første omgang være en indgang til områderne Miljø, Vand, Støj, Støv, Byggetilladelser.
– Det kan være svært for københavnere og små virksomheder, der kun sjældent har brug for at søge om byggetilladelse, eller om tilladelse til et arrangement, at gennemskue, hvornår og hvordan man laver en ansøgning, og hvor man skal sende den hen. Kontaktcenteret giver færre indgange, så det bliver nemmere for københavnere og virksomheder at få råd, vejledning og en hjælpende hånd, og derfor er jeg rigtig glad for indsatsen, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).
Positivt tiltag
Hos Dansk Industri i Hovedstaden er man også glad for oprettelsen af kontaktcenteret og kalder det et “løft til erhvervsservicen”.
– Erhvervslivet har brug for en forenklet adgang til Københavns kommune. Vi oplever, at netop indgangen og adgangen til kommunen har været svær at gennemskue for mange erhvervsdrivende. Kontaktcenteret går i retning af “én indgang” for virksomhederne, og det er noget, som virkelig vil give et løft til erhvervsservicen, lyder det fra Peter Lanng Nielsen, formand for DI Hovedstaden.
Den fælles indgang til forvaltningen får også markant længere åbningstid, og københavnere og erhvervsliv kan derfor fremover få hjælp alle hverdage mellem klokken 9 og 16.