Regionsrådsformand Bent Hansen meldte sig på banen, da Kattegatkomitéen og Aarhus Kommune afholdte en konference om muligheden for at få foretaget nye beregninger af udgifterne til en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland. Bent Hansen plæderede for, at en ny analyse skulle tage alle lokale, regionale og nationale konsekvenser med i en eventuel analyse, hvilket konferencens debatpanel hurtigt erklærede sig helt enigt i. Men et aspekt, der ikke blev bragt på bane, og som ifølge branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, fortjener at blive nævnt i debatten, er de fordele, som danske virksomheder vil kunne høste af at tage del i projektet.
Global interesse
– Jeg synes, der mangler den vinkel, at et sådant projekt vil give os en hel masse i forhold til vores internationale konkurrenceevne. Vi har traditionelt haft rigtig meget knowhow, når det gælder for eksempel broer, fordi vi har masser af erfaring fra hjemmefronten. En fast forbindelse over Kattegat vil være et rigtig stort projekt – også i international målestok, og det ville helt sikkert påkalde sig global interesse. Hvis det blev gennemført, ville danske kompetencer bliver efterspurgt i særlig grad, hvis man sammenligner med, at vi ikke gennemførte projektet, siger Niels Nielsen.
Sådan et projekt vil give os en hel masse i forhold til vores internationale konkurrenceevne.
Niels Nielsen Branchedirektør, Danske Anlægsentreprenører
Der hersker flere bud på, hvad det vil koste at etablere en fast forbindelse, og her spiller anlæggelsestiden også ind. Og den er ifølge Niels Nielsen svær at præcisere på nuværende tidspunkt.
– Det er helt afgørende, at man lægger sig fast på en løsningsmodel og en linjeføring, hvis man skal kunne sige noget konkret om anlæggelsestiden, for der er rigtig mange parametre i sådan et projekt. Men et udgangspunkt for en overordnet diskussion kunne være, at det vil tage dobbelt så lang tid som Storebælts-forbindelsen, og så lander vi i omegnen af 16 år, slutter Niels Nielsen.