Jyllandskorridoren på den politiske dagsorden

Dansk Tysk Transportkommission har barslet med rapport, der sætter fokus på vigtigheden af at give de jyske virksomheder bedre trafikforbindelser til Tyskland.
Hans Chr. Schmidt har igen i dag haft en drøftelse med sin tyske kollega fra Slesvig Holsten omkring fremdriften for Femernforbindelsen. Foto: Jens Honoré.
Hans Chr. Schmidt har igen i dag haft en drøftelse med sin tyske kollega fra Slesvig Holsten omkring fremdriften for Femernforbindelsen. Foto: Jens Honoré.

Kommissionens anbefalinger

  • – Udvidelse af B5-hovedvejen
  • – Hastighedsopgradering mellem Bramming-Tønder-Niebüll
  • – Jernbaneforbindelse fra Esbjerg til Hamborg via Tønder
  • – Motorvej gennem Midtjylland
  • – Udvidelse af A7 fra Hamborg til Bordesholm
  • – Udvidelse af A20 med en fast forbindelse over Elben
  • – Erstatning af Rader Hochbrücke
  • – Anlæggelse af en omfartsvej i Handewitt
  • – Forbedringer af jernbanen mellem Hirtshals og Hamborg og etablering
  • af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
  • – Opgradering af Jyllandslinjen
  • – Udvidelse af den intermodale terminal i Padborg og øget samarbejde
  • med Neumünster

Den Dansk Tyske Transportkommission blev nedsat, da Hans Christian Schmidt sidst var transportminister i 2011, og mandag kunne han så sammen med sin tyske kollega offentliggøre rapporten om Jyllandskorridoren.

Rapporten sætter primært fokus på to langsigtede udviklingsstrategier for den nord- og sydgående vejkapacitet i Jylland: Dels yderligere udvikling af motorvejskapaciteten i E45, og dels forskellige modeller til etablering af en ny motorvejskorridor i Midtjylland.

Det er afgørende for en effektiv transport hen over grænsen. Man skal jo ikke glemme, at 70 procent af al dansk produktion foregår i Jylland.

Hans Chr. Schmidt Transport og bygningsminister

“Analyserne viser, at den billigste og mest effektive måde til at håndtere de voksende problemer med trængsel i Østjylland i 2030 vil være en gradvis udvidelse af E45. Miljømæssigt vil der være tale om et relativt lille indgreb at udvide hovedvejen i den eksisterende korridor, men der vil være forstyrrelser for brugerne af vejen under anlæggelsen,” konkluderes det blandt andet.

Omfattende og dyrt

En anden strategi er at etablere en ny motorvejskorridor gennem Midtjylland – den såkaldte “Midtjyske motorvej”. En ny motorvejskorridor gennem Midtjylland kan både absorbere noget af trafikken fra E45 og forbinde nogle af de jyske byer, som ikke er forbundet med motorvejsnettet.

Projektet er dog ifølge transportkommissionen meget omfattende og dyrt, med et anslået anlægsbudget på 15-20 milliarder kroner, og en sådan motorvej forventes først at kunne stå færdig om mindst 15 år.

– Selv med en fuldt udbygget motorvej i Midtjylland vil der imidlertid opstå trængsel på nogle af strækninger af E45, konkluderer rapporten, der slår fast, at uanset hvilken langsigtet udviklingsstrategi som vælges, bliver det nødvendigt at udvide de overbelastede strækninger på E45.

Tre ruter

Som en del af de Strategiske Analyser har Vejdirektoratet undersøgt en ny motorvejskorridor gennem Midtjylland. Screeningen består af tre forskellige ruter:

– En vestlig rute (korridor A), som giver ny mobilitet i den midt-vestlige del af Jylland og delvist genbruger strækninger fra den eksisterende motorvej mellem Vejle og Herning.

– En central rute (korridor B), “Hærvejsmotorvejen”, som danner den korteste rute mellem Nord- og Sydjylland og primært følger hovedvejen mellem Vejle og Viborg (vej nr. 13).

– En østlig rute (korridor C), som er den korteste af de tre ruter og genbruger en eksisterende motorvejsstrækning ved Silkeborg.

Trafikale behov

Transportkommissionen noterer, at der blandt en række interessenter specielt fra erhvervslivet i Sønderjylland og Slesvig-Holsten er et ønske om at få undersøgt det trafikale behov for etableringen af en vestlig vejstruktur i Jyllandskorridoren. Derfor foreslår Transportkommissionen, at der igangsættes en strategisk analyse af den grænseoverskridende trafikudvikling og det fremtidige trafikbehov i Jyllandskorridoren.

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt siger til Dagens Byggeri, at det af regeringsgrundlaget fremgår, at der skal laves en forundersøgelse af en midtjysk motorvej, og at det af transportkommissionens arbejde fremgår, at det er helt afgørende for en effektiv infrastruktur mellem landene, at der anlægges en Jyllandskorridor med en midtjysk motorvej. Samtidig peger han på, at EU-kommissæren for transport peger på en Jyllandskorridor som et af de ti mest væsentlige projekter i Europa :

Ikke opløftet

– Det er afgørende for en effektiv transport hen over grænsen. Man skal jo ikke glemme, at 70 procent af al dansk produktion foregår i Jylland, siger Hans Chr. Schmidt og understreger, at det ikke betyder, at der ikke er brug for en Femernforbindelse:

– Men jeg har endnu en gang i dag haft en drøftelse med min tyske kollega fra Slesvig Holsten om fremdriften omkring den tyske miljøgodkendelse for Femernforbindelsen, og jeg er ikke mere opløftet i den retning. Reinhardt Meyer siger det, som det er, og vi er udsat for et voldsomt tidspres, siger Hans Chr. Schmidt, der forklarer, at Den Dansk Tyske Transportkommission fortsat skal eksistere og optrappe antallet af møder de kommende år. Næste møde skal omhandle jernbanedelen og derefter kommer man til luftfarten og havnene:

– Vi skal gøre tingene færdige, så de er klar, den dag der er penge til at gennemføre dem, slutter den danske transport- og bygningsminister.

Han noterer dog samtidig, at man også syd for den dansk-tyske grænse er i gang med at investere i den infrastruktur, der skal danne end del af grundlaget i Jyllandskorridoren.

Relateret indhold