Hver fjerde medarbejder kontaktes af konkurrenten

Flaskehalse i byggebranchen får virksomhederne til at gå på rov hos konkurrenterne.
Det er ikke længere kun chefstillinger, der bliver besat ved hjælp af headhuntere. Foto: Colourbox.
Det er ikke længere kun chefstillinger, der bliver besat ved hjælp af headhuntere. Foto: Colourbox.

Der er konkurreres om de dygtigste medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen. Således har Deloitte udarbejdet en undersøgelse, hvor de blandt andet har spurgt danskere, på tværs af brancher, hvorvidt de er blevet tilbudt et job – eller inviteret til en jobsamtale – hos en anden virksomhed. For bygge- og anlægsbranchen svarer 27 procent ja.

Tallene vidner ifølge Deloitte om en lang række flaskehalse i branchen, hvor kampen om de dygtigste medarbejdere lige nu er på sit højeste.

– Mange steder burde det være en gentleman’s agreement, at man ikke kontakter konkurrentens folk. Ikke desto mindre sker det i stor stil. Er der først alvorlig mangel på medarbejdere, bliver virksomhederne desperate. Så tager man stort set alle kneb i brug, siger partner i Deloitte Thomas Frommelt i en pressemeddelelse.

LinkedIn gør det nemmere

Ikke nok med at mere end hver fjerde medarbejder i bygge- og anlægsbranchen er blevet kontaktet af en virksomhed med tilbud om nyt job. 12 procent er også blevet kontaktet af en headhunter.

– Hvor det tidligere var ledere og specialister, der primært blev ansat gennem headhuntere, er fænomenet langt mere udbredt i dag. Kan man ikke finde egnede kandidater, eller er bunken af ansøgere tom, er det klart, at man som virksomhed har brug for ekstern hjælp, siger Thomas Frommelt.

Samtidig har sociale netværk som LinkedIn gjort det langt lettere at finde folk med de rigtige kvalifikationer, mener Thomas Frommelt:

– Mere end halvanden million danskere har oprettet en profil på LinkedIn, hvor de skriver om deres erhvervserfaring og faglige kvalifikationer. Det er naturligvis en gave for virksomhederne, da det er let at finde frem til den helt rigtige medarbejder. Det gør også, at mange vælge at spare headhunteren væk.

Generelt fænomen

Mens medieverdenen og virksomhedsrådgivning traditionelt er øverst på listen over headhunting, er nye brancher kommet til.

– Både inden for detailhandel, på transportområdet og i landbruget er det blevet helt almindeligt at bruge headhuntere til at rekruttere. Så bygge- og anlægsbranchen er altså ikke alene om at gå på rov efter de bedste medarbejdere. Det er noget, vi ser i mange brancher lige nu, siger Thomas Frommelt.

22 procent af medarbejderne i bygge- og anlægsbranchen siger i undersøgelsen, at de har tænkt sig at søge nyt job i løbet af 2016. En del af dem vil uden tvivl blive hjulpet på vej af et godt tilbud fra konkurrenten.

Relateret indhold