Hellere veje end flere erhvervskoordinatorer

Kommunerne bruger næsten én milliard kroner på forskellige erhvervsordninger uden reelt at vide, om det virker. Virksomhederne vil hellere have flere penge til veje.
Ifølge direktør Anders Hundahl fra Asfaltindustrien vil virksomhederne hellere have flere penge til veje end forskellige erhvervsordninger. Foto: Colourbox.
Ifølge direktør Anders Hundahl fra Asfaltindustrien vil virksomhederne hellere have flere penge til veje end forskellige erhvervsordninger. Foto: Colourbox.

Det sker sikkert i den bedste mening, men for virksomhederne er de lokale erhvervsstøtteordninger i form af “koordinatorer”, erhvervschefer og andre kommunalt finansierede medarbejdere nærmest et irritationsmoment.

Virksomhederne ser hellere pengene brugt på eksempelvis bedre veje og dermed den infrastruktur, der er så vigtig for dansk erhvervsliv. Det viser en analyse fra Dansk Industri, der for sjette år i træk konkluderer, at infrastrukturen er det område, hvor kommunerne kan styrke det lokale erhvervslivs vækstmuligheder.

Hellere en god busforbindelse eller en god vej end endnu en kommunikationsmedarbejder i erhvervsservice.

Anders Hundahl {break}Direktør i Asfaltindustrien

– Når virksomhederne for sjette år i træk sender den meddelelse til kommunerne, at det bedste, de kan gøre for at skabe vækst og arbejdspladser lokalt og i Udkantsdanmark, er at få infrastrukturen til at fungere. Så synes jeg ikke, at man skal komme endnu flere penge i erhvervsservice, der ikke står højst på ønskesedlen, siger administrerende direktør Anders Hundahl fra Asfaltindustrien til Dagens Byggeri.

Fristende

Han henviser til, at politikerne netop i disse dage er ved at lægge sidste hånd på næste år budgetter.

– Hellere en god busforbindelse eller en god vej end endnu en kommunikationsmedarbejder i erhvervsservice. Mange embedsmænd gør et godt stykke arbejde, men jeg efterlyser den overordnede prioritering. Fristelsen for at få en medarbejder til at opdatere kommunens facebook eller til at lave spændende nyheder til hjemmesiden er ofte stor i forhold til at forbedre en vej ude på landet, som landbruget kan køre på med de store gyllekøretøjer og dermed bidrage til at bevare kommunens arbejdspladser. Men det rører ikke ved behovet for det lange, seje træk, der virkelig lægger værdi til. Asfaltindustrien har selvfølgelig en interesse i, at der er bedre vejvedligeholdelse og anlægges nye veje, men det er ikke os, der peger på behovet for at gøre mere ved infrastrukturen. Det er de øvrige virksomheder, der i en analyse efterlyser bedre infrastruktur, siger Anders Hundahl videre.

Dårligt købmandskab

Han peger samtidig på, at det er dårlig økonomi for kommunerne at have hullede veje.

– Det koster dem faktisk to til tre gange så meget at lappe på en forfalden vej i forhold til, hvis de havde vedligeholdt den i tide. Så både med hensyn til vækst og til økonomi i kommunen er det en god idé at vedligeholde infrastrukturen. Derfor foreslår vi, at staten opretter en vejfond, der kan medfinansiere kommunernes vejvedligeholdelse, så de kan tænke ud over de årlige budgetter, der ikke tænker langsigtet nok. Det kan godt være svært for en mindre kommune at leve op til en meget langsigtet planlægning. Derfor bør staten give kommunerne en hjælpende hånd ved at etablere en pulje, ligesom Infrastrukturfonden og Togfonden. Så kan det strategiske vejnet sikres en ordentlig stand, slutter Anders Hundahl.

Relateret indhold