Formanden for Hærvejskomitéen, det tidligere folketingsmedlem Poul Andersen, har rettet henvendelse til Folketingets Transportudvalg for at pege på, at der er en mangel ved det kortmateriale, der anvendes til at præsentere forundersøgelsen af Hærvejsmotorvejen.
– Der mangler en meget vigtig, afgørende brik i billedet – Tværforbindelsen, der forbinder den nye parallelmotorvej med motorvejen til og fra Fyn/Sjælland. Vi går ud fra, at det er en forglemmelse. Argumentet for at inkludere tværforbindelsen som en helt naturlig del af undersøgelserne fremgår meget klart af Vejdirektoratets seneste rapport fra juni 2016. De to linjeføringer, som inkluderer tværforbindelsen (Korridor B+ og C), har en markant højere aflastning af Vejlefjordbroen end den tilsvarende linjeføring uden tværforbindelse (Korridor A og B), påpeger Poul Andersen blandt andet.
Den største flaskehals
Han betegner Vejlefjordbroen som den allerstørste flaskehals på E45, og at det ikke kan løses med flere udvidelser. Derfor er Tværforbindelsen i hans optik meget vigtig.
Han henviser videre til, at Vejdirektoratets analyserapport fra juni 2016 viser, at de korridorer, der inkluderer en tværforbindelse (B+ og C), vil medføre to-tre gange større aflastning af E45 på Vejlefjordbroen end de to linjeføringer, der ikke inkluderer en forbindelse mod Fyn/Sjælland (A og C).
– Uden tværforbindelsen mellem den nye midtjyske motorvej og motorvejen mod Fyn/Sjælland syd for Vejle, vil trafikanter mellem Fyn/Sjælland og Nord- og Nordvestjylland muligvis vælge den nye midtjyske motorvej, men kun nord for Vejle. Vejdirektoratets analyser viser klart, at fra nord for Vejle og til/fra Fyn/Sjælland vil disse trafikanter – uden tværforbindelsen – via Herningmotorvejen/rute 18 til Vejle fortsat køre ad Vejlefjordbroen, og dermed forsvinder en helt central fordel ved en ny midtjysk motorvej, skriver han videre.
Opfordring
Med en tværforbindelse vil trafikanter mellem Fyn/Sjælland og Nord- og Nordvestjylland fra nord for Vejle derimod fortsætte ad den nye midtjyske motorvej, og så syd for Vejle benytte tværforbindelsen til/fra Fyn/Sjælland, og dermed aflaste Vejlefjordbroen for en betydelig del af trafikken.
– Vi vil på den baggrund kraftigt opfordre til, at tværforbindelsen indgår i det kommissorium, som ligger til grund for Vejdirektoratets igangsætning af forundersøgelse og VVM. Hvorvidt tværforbindelsen skal undersøges på forundersøgelses- eller VVM niveau, er i første omgang underordnet. Det vigtigste er, at den belyses, så den mere præcise linjeføring af den nye midtjyske motorvej kan tilpasses en fremtidig etablering af en sådan tværforbindelse. Det vil sikre sagligheden og give det komplette billede til at træffe de rigtige beslutninger, slutter Poul Andersen.