Fokus på fremtidens anlægsinvesteringer

Formanden for Danske Anlægsentreprenører mener, at der i øjeblikket ikke er tilstrækkelig politisk opmærksomhed på, hvor stor en værdi det er at få bygget nogle veje.
Ifølge anlægsformand Jesper Arkil er politikerne ikke opmærksomme på, hvor lang tid der går fra planlægning, og til spaden går i jorden. Foto: Dan Bjerring.
Ifølge anlægsformand Jesper Arkil er politikerne ikke opmærksomme på, hvor lang tid der går fra planlægning, og til spaden går i jorden. Foto: Dan Bjerring.

Formanden for Danske Anlægsentreprenører, Jesper Arkil, var meget glad for, at tilslutningen til Anlægsdagen var langt større end ventet:

– Der er generelt i hele sektoren en stor interesse for, hvad der skal ske på anlægsområdet. Der er en udvikling inden for vejinfrastrukturen, som peger på færre aktiviteter i fremtiden. På den anden side er der andre aktiviteter i gang, og vi er nødt til at sikre os nogle pejlemærker for, hvor vi skal satse vores investeringer og aktivitet. Det sætter Anlægsdagen fuldt fokus på, og derfor glæder vi os over, at så mange er mødt frem, siger Jesper Arkil til Dagens Byggeri.

Der er i øjeblikket ikke tilstrækkelig politisk opmærksomhed på, hvor lang tid det tager fra planlægning, og til spaden sættes i jorden.

Jesper Arkil Formand, Danske Anlægsentreprenører

Stigende behov

Manglende investeringer på vejområdet understreger ifølge Jesper Arkil behovet for langsigtet planlægning:

– Det er desværre ikke på vejområdet, at aktiviteterne er stigende, og derfor lægger det pres på hele sektoren for, at vejinvesteringerne skal være væsentlige for samfundet. Hvis den nuværende udsigt til fald i investeringer i vejinfrastrukturen bliver en realitet, får samfundet ikke skabt den nødvendige værdi, og det er et tab. Det bliver selvfølgelig spændende at se, hvordan verden ser ud om 50 år, men jeg er af den opfattelse, at mobilitet og transport af varer og personer ikke forsvinder foreløbig, fortsætter formanden for Danske Anlægsentreprenører.

Kofanger mod kofanger

Han glæder sig dog over, at der inden for kort tid har været truffet nogle beslutninger om ny infrastruktur – eksempelvis E45 på Fyn og Roskilde Fjord-forbindelsen – som trods alt er sat i gang:

– Det kræver politisk mod. Der er i øjeblikket ikke tilstrækkelig politisk opmærksomhed på, hvor stor en værdi det er at få bygget nogle veje, og hvor lang tid det tager fra planlægning, og til spaden sættes i jorden. Taberne bliver både samfundet og trafikanterne, der skal sidde kofanger mod kofanger.

Relateret indhold