Femern Forbindelsen er i vælten for tiden. Onsdag kom det frem, at tyskerne forventer langt større udgifter for arbejdet med blandt andet ny jernbane på tysk side.
Torsdag er det så EU-Domstolen, som ryster tunnelprojektet til 53 milliarder kroner. Det skriver finans.dk.
Færgeselskaberne Scandlines og Stena Lines har fået medhold i, at Femern-projektet har fået tildelt statsgarantier på et forkert grundlag. EU-Kommissionen har ellers godkendt statsgarantierne, men kommissionen har ikke undersøgt sagen grundigt nok.
– Kommissionen har således begået en retlig fejl og udøvet et åbenbart urigtigt skøn, oplyser EU-retten, ifølge Finans.
Statsgarantierne sikrer, at Femern-projektet kan finansieres billigt.
Lån på plads
I sidste uge skrev Femern A/S i en pressemeddelelse, at der er styr på finanserne, uanset hvad EU-Domstolen ville komme frem til.
– Vi har forberedt os på de mulige udfald af dommen og sikret os adgang til den fornødne likviditet til fordelagtige låneomkostninger. Dermed sikres det politiske manøvrerum i forhold til at træffe beslutninger om projektets videre fremdrift på den anden side af en tysk myndighedsgodkendelse. Vi forventer ikke at have behov for at tage yderligere initiativer, heller ikke hvis EU-retten når frem til samme konklusion som i en lignende sag vedr. Øresundsforbindelsen, stod der i pressemeddelelsen.
Efter dommen er Scandlines selvsagt tilfredse.
– Systemet har i årevis udvist magtarrogance i forsøget på at tromle en Femern-godkendelse igennem, både i Danmark og i Tyskland med henvisning til, at det var “politisk ønskeligt”. EU-Kommissionens forsøg på at anvende samme metoder har nu med EU-Domstolens afgørelse fået en klokkeklar besked om, at lov er lov, og at regler skal følges, siger administrerende direktør i Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, i en pressemeddelelse efter dommen.